Miksi kuntoutustukeni jatkuvasti hylätään?

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Suossa

Miksi kuntoutustukeni jatkuvasti hylätään?

Lukematon viesti Kirjoittaja Suossa » 23 Syys 2020, 16:11

Olen ollut sairauslomalla yhtäsoittoisesti vuodesta 2013. Sairauslomaani on jatkettu taas elokuun 2021 loppuun.
Poden psykoottiseksi luokiteltua masennusta,sekamuotoista dissosiaatiohäiriötä,konversiohäiriötä sekä traumaperäistä stressihäiriötä. Olen myös toimintaterapeutin asiakas sekä psykiatrisen poliklinikan asiakas, koska jo pelkät arjen toimet ovat haastavia, kun lähimuistini ja toimintakykyni vaihtelee tunneittain. Kelan kuntoutuspsykoterapia ei auttanut palauttamaan työkykyäni. Uutta kuntouspsykoterapiaa voin hakea 2024. Sain taas Kelalta tiedon, että työkykyni on vain alentunut ja että sairastamani oireet eivät oikeuta kuntoutustukeen. Miksi kuntoutustukeni jatkuvasti hylätään, vaikka jo "pelkkä" masennus voisi oikeuttaa kuntoutustukeen?B-lausuntoja on toimitettu Kelalle useilta hoitavilta erikoislääkäreiltä, toimintaterapeutilta sekä traumapsykoterapeutilta, ja kaikki ovat ilmoittaneet selkeästi, että olen työkyvytön.

Vieras

Re: Miksi kuntoutustukeni jatkuvasti hylätään?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Syys 2020, 18:21

Vastaukseen miksi, niin päätöksessä pitäisi olla perustelu.
Se on ollut nähtävästi sellainen joka ei ole avannut syytä joten tilaa päätökseen osallistuneen kelalääkärin lausunto. Sieltä voi tulla kelan näkemystä esille paremmin.

Voit myös valittaa Kelan päätöksistä Samuun. Vaikka tulisi sieltäkin hylky niin perustelut on parempia kuin Kelan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Syys 2020, 20:23

Täällä kysy kelasta palstoilla ei nähdä tietojasi,päätöstäsi ja käsitellä hakemuksia.Ota kelaan henkilökohtasesti yhteyttä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Syys 2020, 22:03

Kuntoutustuki on tarkoitettu että henkilö kuntoutuu ja tilanne edistyy. Aloittajan kertomuksesta tulee vaikutelma että aloittaja ei kuntoudu vaan tilanne on jäänyt paikalleen eikä kuntoutus edisty. Paikallaan oleva tilanne on se että olet Kelan mielestä alentuneesti työkykyinen mutta et täysin työkyvytön.

Pitäiskö nyt lääkäreiden kanssa pohtia perusteita pysyvään työkyvyttömyyseläkkeeseen tai jos ajatellaan vielä kuntoutusta niin jotain uutta sillä puolella, kun vanhat keinot ei tepsi. Pahimmoillaan tietysti jäät "alentuneesti työkykyiseksi" väliinputoajaksi joita kyllä kohtalotovereita riittää jos se yhtään lohduttaa.

Muista myös se että Kelalla ei ole näissä asioissa viimestä sanaa vaan valitusasteita on jopa 2 vielä Kelan jälkeen.

Suossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Suossa » 24 Syys 2020, 11:53

Kysyin asiaa täällä Kelan palstalla, koska olen jo epätoivoinen. Minua hoitaneet ja hoitavat asiantuntijat ovat ihmeissään jatkuvista hylkypäätöksistä. Olen siis nyt työmarkkinatuella, koska sairauspäivärahakausi on tullut taas täyteen. Työ- ja elinkeinotoimistossa kysytään minulta aktivointisuunnitelmaa tehdessä, miksi Kela ei myönnä minulle kuntoutustukea! Olen ennen sairastumista ollut aktiivisesti työelämässä, ja todella mieluusti menisin töihin, jos kuntoni sen antaisi myöten.
Kirjoitin avoimesti tänne diagnoosini, koska vertaistukea ei tässä tilanteessa ole, ja jatkuvat hylkäyspäätökset eivät kohenna mieltä. Sosiaaliohjaaja on hoitanut jo vuosia valitusprosessia kanssani, koska itselläni ei siihen enää paukkuja ole. Mietin viimeisenä vaihtoehtona kysyä täällä asiaa. Sitten annan asian olla. Kiitos ystävällisistä vastauksista.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Syys 2020, 13:12

Täällä ollaan varmasti pahoillaan mutta täällä ei nähdä tietojasi ja tehdä päätöksiä.Olet väliinputoaja mutta täällä palstalla ei hakemuksia käsitellä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Syys 2020, 15:14

Kun te-toimisto on puolellasi niin eikö työllistymissuunitelmaan voida vain kirjoittaa että olet näissä hoidoissa ja terapioissa ja saat sitten työmarkkinatukea. Jos näin on niin tilanne on kohtuuhyvä. Joillakinhan väliinputoajana menee sukset ristiin te-toimiston kanssa jolloin uhkana/seurauksena on karenssit ja senjälkeen toimeentulotuen alennukset. Eli vaikka tilanne on varmasti huono mutta voisi kyllä huonompikin.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Syys 2020, 14:29

Hei Suossa!

Tilanteesi kuulostaa todella ikävältä mutta emme voi ottaa asiaan tarkemmin kantaa palstalla. Päätöksillä kerrotaan perustelut, minkä vuoksi ratkaisuun on päädytty, tarkemmin en valitettavasti osaa asiaan ottaa kantaa. Jos haluat keskustella päätöksestä tarkemmin, neuvoisin sinua soittamaan asiakaspalveluumme niin voimme katsoa päätöstäsi yhdessä. Yhteystiedot löydät osoitteesta: www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi