kun lapsi on sairas

Milloin voin saada erityishoitorahaa? Missä tilanteessa voin hakea alle 16-vuotiaan vammaistukea?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

neati

kun lapsi on sairas

Lukematon viesti Kirjoittaja neati » 24 Tammi 2022, 14:15

Hei.
Minulla on kotihoidossa 1,5 vuotias tyttäreni.
Olen siis hänen äitinsä.
Hän sai lääkärin lausunnon immuunipuolustusjärjestelmän häiriöstä/sairaudesta, jonka pitäisi mennä 5 ikävuoteen mennessä ohi, mutta varmaa tietoa asiasta ei ole.
Olen siis jäänyt pidemmäksi aikaa hänen kanssaan kotiin, koska hän saa kaikki pöpöt ja viirukset paljon helpommin kuin ns. "normaali lapsi ". Hänelle ne voivat olla todella vakavia.
Hänellä on 4 kk. välein labra kontrolli.

Kysynkin siksi teiltä, voinko saada kotihoidontuen ja lapsilisän lisäksi jotakin avustusta teiltä tämän tilanteen vallitessa?
Asumme tyttäreni isän kanssa eri osoitteissa ja hoidan täten tytärtäni lähestulkoon yksin.
Viimeksi muokannut Kela-Kerttu, 25 Tammi 2022, 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty Kela-Kertun palstalta

Kela | sairausetuudet

Re: kun lapsi on sairas

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Tammi 2022, 14:00

Hei, neati!

Kelan etuuksien osalta kannattaa selvittää oikeus erityishoitorahaan sekä lapsen vammaistukeen. Lisää aiheesta ja hakemisesta: www.kela.fi/sairaanhoito_jos-lapsi-sairastuu.

- Erityishoitorahaa voidaan maksaa kotihoidon ajalta 0 - 15-vuotiaan lapsen huoltajalle, jos lapsella on vaikea sairaus vaativassa hoidollisessa vaiheessa. Lääkärin D-todituksessa todetaan lapsen sairaus ja huoltajan osallistumisen tarpeellisuus.
- Oikeus vammaistukeen voi olla alle 16-vuotiaalla pitkäaikaisesti sairaalla lapsella. Tuen myöntäminen edellyttää, että lapsen hoidosta, huolenpidosta ja kuntoutuksesta aiheutuu vähintään 6 kk ajan tavanomaista suurempaa rasitusta ja sidonnaisuutta vastaavan ikäiseen terveeseen lapseen verrattuna. Myös tähän tarvitaan lääkärin kannanotto.

Kovasti tsemppiä teidän perheelle! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela