Erityishoitoraha

Milloin voin saada erityishoitorahaa? Missä tilanteessa voin hakea alle 16-vuotiaan vammaistukea?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Riia111

Erityishoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Riia111 » 14 Touko 2019, 13:42

Hei! Minulla on kouluikäinen lapsi, jolla on autismikirjon diagnoosi. Häntä ei saa jättää ollenkaan yksin. Olen itse opiskelija ja minun pitäisi kesällä mennä töihin koska opintotukea ei makseta kesän ajalta. Olen kuitenkin hoitamassa lasta kotona koko kesän, koska hänellä ei ole mitään hoitopaikkaa, eikä häntä saa jättää yksin. Syksyllä lapsen koulupäivä lyhenee 2-3 tuntiin päivässä joten olen syksylläkin kotona varalta, jos lapsen tila vaatii hoitoa koulupäivän aikana ja lisäksi opetan kotona ne tunnit jotka lapsella jää väliin koulussa. Olen siis estynyt opiskelusta ja ansiotyöstä täysin siihen asti, että lapsi saa paikan erityiskoulusta. Voinko näissä tilanteissa saada erityishoitorahaa?

Kela | sairausetuudet

Re: Erityishoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 15 Touko 2019, 10:00

Hei Riia111!

Erityishoitoraha on korvaus ansionmenetyksestä tilanteessa, jossa alle 16-vuotiaan sairaan tai vammaisen lapsen huoltaja ei voi tehdä työtään, koska hänen on osallistuttava lapsensa hoitoon tai kuntoutukseen.

Kotihoidon ajalta erityishoitorahaa on mahdollista saada, jos hoidat kotona alle 16-vuotiasta vaikeasti sairasta lasta ja kotihoito liittyy lapsen sairaalahoitoon tai sairaalan poliklinikkahoitoon. Erityishoitorahaa voi saada myös silloin, jos olet varalla lapsen vaikeaan sairauteen liittyvän koulu- tai päivähoitokokeilun ajan.

Vaikeita sairauksia ovat:

• leukemia tai muu pahanlaatuinen kasvain
• vaikea sydänvika, vaikea tapaturma tai palovamma
• vaikeasti tasapainotettava diabetes tai diabeteksen hoidon aloitusvaihe
• vaikea mielenterveyden häiriö
• vaikea kehitysvamma
• vaikea keuhkoastma
• vaikea nivelreuma
• muu vaikeusasteeltaan edellä mainittuihin verrattava sairaus tai vamma.

Lääkäri toteaa ja kuvaa sairauden vaikeusasteen ja hoidollisen vaiheen D-lääkärinlausunnossa.

Jos haluat selvittää oikeutesi erityishoitorahaa, tee hakemus asiointipalvelussa tai lomakkeella SV 89. Toimita liitteeksi D-lääkärinlausunto. Jos olet palkkatyössä, liitteeksi tarvitaan työnantajalta palkattomuustodistus.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi