Eläketuki

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Vieras

Re: Eläketuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Maalis 2019, 11:22

voiko saada työkyvyttömyys eläkkeellä saada kotitalous vähennystä ja voiko sitä sada mistä voiko saada jos on vanhemman koti (koti ja piha alueesta ) tietenki jos mulle myönnetään työkyvyttömyys eläkettä

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 01 Maalis 2019, 14:20

Hei!

Kotitalousvähennykseen liittyen neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä Verohallintoon.

www.vero.fi/henkiloasiakkaat/

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Maalis 2019, 13:36

moi ei vielä ole tullu päätöstä Kansaneläkeestä eli siitä työkyvyttömyyseläkkeestä ja se tuli teille 1.3.2019 ja luin jostain että pitäs päätös tulla 2--3 kuukauden sisällä vissiin ja nyt mun laskujen perusteella on menny ainakin 2 kuukautta eli pitäs vissiin tulla päätös pian ekö olekkin näin ja jos saan myöntävän päätöksen niin haen sit myös Takuueläkettä lisäksi mistä se löytyy netistä ettei tarvi postitse lähettää sitä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Maalis 2019, 13:50

mistä löytyy myös muutos asumis tukeen koska sillon varmaan sais eläkeläisen asumis tukea onko se parempi kuin yleinen asumis tuki toivottavasti ne myöntää mulle sen Kansaneläke eli työkyvyttömyys eläkkeen saan nyt yleistä asumis tukea

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 12 Maalis 2019, 10:37

Hei!

Eläkkeiden käsittelyaika on tosiaan tällä hetkellä 2-3 kuukautta. Mikäli käsittelyyn liittyy ulkomaan eläkkeiden selvittelyjä, voi käsittely olla pidempi. Tarvittaessa voit olla yhteydessä eläkkeiden puhelinpalveluumme 020 692 202, jolloin voimme tarkistaa käsittelyn tilannetta.

Takuueläke haetaan hakemuksella GE1. Jos eläke myönnetään sinulle, on ensisijainen etuus eläkkeensaajan asumistuki. Eläkkeensaajan asumistukea tulee myös hakea hakemuksella AE1. Kyseiset etuudet on myös haettavissa sähköisessä asiointipalvelussa. Kumpikin hakemus löytyy eläke-etuudet kohdasta. Takuueläke kohdasta hae vanhuuseläkettä ja takuueläkettä. Merkitse vanhuuseläke kohtaan, en hae vanhuuseläkettä ja takuueläke kohtaan, haen takuueläkettä. Täytä loput sivut ja lähetä hakemus.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet

Apuraharouva

Lukematon viesti Kirjoittaja Apuraharouva » 13 Maalis 2019, 09:17

Hei!

Olen tehnyt työikäisenä projekteja vuosien ajan apurahoilla, siksi eläkkeeni on jäänyt pienehköksi. Ymmärrykseni minulla on oikeus kansaneläkkeeseen työeläkkeen lisäksi. Onko näin?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 13 Maalis 2019, 10:50

Hei Apuraharouva!

Jos muut eläkkeet ja korvaukset eivät ylitä kansaneläkkeen tulorajaa, voit olla oikeutettu kansaneläkkeeseen. Lähes kaikki lakisääteiset työeläkkeet ja muut jatkuvat korvaukset vaikuttavat kansaneläkkeeseen ja ne huomioidaan veroja vähentämättä eli bruttomääräisinä. Tuloraja, jolla ei saa kansaneläkettä on yksinasuvalla 1299,88e/kk ja parisuhteessa olevalla 1157,71e/kk. Täältä löydät eläketulo- ja verotaulukon, jossa on esimerkkejä kokonaiseläkkeen ja nettoeläkkeen määristä 2019.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Maalis 2019, 12:28

miksi ei ole vieläkään päätöstä tullu saanko vai en sitä Kansaneläkettä eli työkyvyttömyyseläkettä jos saan niin sen jälkeen vois laittaa Takuueläke hakemuksen niin kohta on menny 3 kuukautta siitä kun hakemus tuli teille luin tätä keskustelua että 2--3 kuukautta menee yleensä päätökseen eli kun ei vieläkään päätöstä ole tullu se tuli teille 3.1.2019 niin siksi laitan kyselyä tänne mulle on myönnetty sairauspäivärahaa marraskuun loppuun saakka (mikä kestää päätöksessä)

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 22 Maalis 2019, 14:33

Hei!

Palstalla emme voi katsoa etuusasioita henkilökohtaisella tasolla. Uusien työkyvyttömyyseläkehakemusten tavoitekäsittelyaika on 11 viikkoa. Aina hakemusta ei saada ratkaistua tavoiteajassa. En osaa sanoa, mikä on sinun hakemuksesi tilanne; onko asiasi käsittelyssä myös työeläkeyhtiössä jne.

Voit tiedustella hakemuksesi tilannetta esim. viestillä asiointipalvelun kautta tai olla yhteydessä puhelinpalveluumme.

Toivottavasti saat päätöksesi pikimmiten.
Mukavaa viikonloppua!

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Touko 2019, 15:28

kantiiko mun käydä lääkärillä ennenkun on tuo sairauspäivärä loppuu ja sit yrittää uudestaan hakea sitä työkyvyttömyys eläkettä joka nyt hylättiin mitä mieltä oot vai laittaa työkkäriin työttömäksi työn hakiaksi ja teiltä sit työmarkkinatukea taas saamaan miten kanttii tehä mulle on myönnetty sairauspäivärahaa 29.11.2019 tulee viiminen raha siitä