ammattitauti

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

tietokymppi

ammattitauti

Lukematon viesti Kirjoittaja tietokymppi » 10 Tammi 2019, 09:44

Miten Kela käsittelee työkyvyttömyyshakemuksessa ammattitautidiagnoosin? Onko sen painoarvo vahvempi päätöksessä kuin normaali B-lausunto erikoissairaanhoidon tutkimuksiin ja vahvaan näyttöön hakijan työkyvyttömyydestä?

Olen työskennellyt ASA-rekisterin työssä (terveydelle vaarallinen ammatti) 40 vuotta. Sairastuin työperäisesti jo yli 10 vuotta sitten ja hain työkyvyttömyyseläkettä, mutta sitä ei myönnetty. Hain toisen kerran viitisen vuotta sitten erikoissairaanhoidon vahvoin näytöin ja tutkimuksin, mutta sekin hylättiin. Kelan asiantuntijalääkärin näkemyksen mukaan olin vain masentunut, tosin sitäkään ei pidetty "oikeana sairautena".

Olin pois työelämästä vuosia, koska olin työkyvytön ammattini harjoittamiseen. Nyt 62-vuotiaana olen kokeillut vajaan vuoden työelämää, mutta työperäiset sairaudet ovat palanneet ja olen nyt jopa sairaampi kuin ennen. Kyseessä on toiminimiyrittäjä.

Miten lähden purkamaan tätä vyyhtiä nyt, kun Kela ei ole hyväksynyt edes erikoissairaanhoidon lausuntoja? Minkälainen lausunto tarvitaan ammattitaudin hyväksyvään päätökseen? Mistä sellaisen saa? Työterveyshuoltoa ei ole, olen yksinyrittäjä.

tietokymppi

Re: ammattitauti

Lukematon viesti Kirjoittaja tietokymppi » 10 Tammi 2019, 10:00

Lisään vielä.
Ensimmäisen työkyvyttömyyden aikana sain Kelan maksimi sairauspäivärahakauden, eli sen vajaan vuoden. Ja sitten hylättiin hakemus eläkkeestä.
Toisella kerralla Kela ei myöntänyt edes sairauspäivärahaa, joten jäin ihan tyhjän päälle ja työmarkkinatuki alkoi juosta vasta useiden viikkojen jälkeen. Sosiaalitoimisto auttoi silloin ensi hätään.

Nyt olen terveyskeskuksen potilaana ja varoja ei ole enää yksityisiin lääkäreihin.

Voinko laittaa työkyvyttömyyshakemuksen vireille ilman Kelan sairauspäivärahapäätöstä? Asia on tärkeä, koska kuntoni on huono.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 15 Tammi 2019, 09:59

Hei tietokymppi!

Tällä palstalla emme pysty arvioimaan yksittäisiä tilanteita tai päätöksiä. Jos haluat selvittää tarkemmin eläkeasioitasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme henkilökohtaisesti. Voit soittaa eläkeasioiden palvelunumeroomme 020 692 202.

Sairauspäiväraha on ensisijainen etuus työkyvyttömyyseläkkeeseen nähden. Työkyvyttömyyseläkettä voi hakea sairauspäivärahan enimmäisajan jälkeiselle ajalle. Kannattaa huomioida, että yli 60-vuotiaiden henkilöiden kohdalla oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen arvioidaan lievemmin perustein. Lisäksi arvioinnissa painotetaan työkyvyttömyyden ammatillista luonnetta.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tietokymppi

Lukematon viesti Kirjoittaja tietokymppi » 15 Tammi 2019, 11:31

Eläkeikäni on 63v 9kk.
Jos joudun olemaan tyhjän päällä ensin 300 sairauspäivää (eli melkein vuoden) ja odottamaan eläkekäsittelyä vielä senkin päälle useita kuukausia, taitaa terveys mennä menojaan ennen oman työeläkemaksun alkamista.

Olen ollut yhteydessä Työterveyslaitokseen tästä asiasta. Suositus on edetä mitä pikimmin, jotta sairaus ei etene lisää. Miksi Kela ei myönnä ikääntyneelle työkyvyttömyyseläkkeen hakijalle erityistä vapautusta ensisijaiseen sairauspäivärahakauteen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2019, 12:05

Kela ei voi myöntää ensisijaisen sairauspäivärahan ohituskaistaa suoraan eläkkeelle koska Kela joutuu noudattamaan lakeja joissa sanotaan että niin ei voi tehdä ja sairauksien etenemiseen tai pahentumiseen tuskin vaikuttaa se saako sairauspäivärahaa vai eläkettä ?

tietokymppi

Lukematon viesti Kirjoittaja tietokymppi » 15 Tammi 2019, 12:15

Olet väärässä Vieras.
Sairauspäiväraha maksetaan tulojen mukaan ja koska olen ollut kykenemätön työhöni, sen summa on peruspäivärahan mukainen.
Omien eläkevarojeni (uraa vuodesta 1978, joista yrittäjyyttä vuosikymmeniä) jäädyttäminen on röyhkeä temppu Kelalta. Tätä veivausta on jo jatkunut liian monta vuotta ja sairaus pahenee vuosi vuodelta.
Tiedätkö, että sairautta yleensä hoidetaankin, ja ainakin sen etenemistä toppuutellaan. Pienellä tukirahalla sitä ei tehdä.

Kelan temppujen johdosta maali karkaa aina vain kauemmaksi. En ymmärrä, miksi toiset ovat suosiossa ja me muutamat aina vain väärässä. Ei ymmärrä tätä kiusantekoa lääkäritkään. Ne oikeat ja hoitavat.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2019, 12:33

Itse taidat nyt sekoittaa asiat kun syytät Kelaa työeläkevarojesi jäädyttämisestä ? Voin kertoa sinulle että Kela ei maksa niitä eläkerahoja vaan työeläkeyhtiö ja Kela ei myöskään voi vaikuttaa siihen mitenkään että Sairauspäiväraha on ensisijainen etuus eli Kela on täysin syytön tilanteeseesi... Kela maksaa Työkyttömyyseläkettä VAIN Kansaneläkkeenä ja se on ihan yhtä pieni kuin peruspäivärahakin...

tietokymppi

Lukematon viesti Kirjoittaja tietokymppi » 15 Tammi 2019, 12:44

Et näemmä ole lukenut aikaisempia viestejäni.
Jos Kela torppaa hylkypäätöksellään työkyvyttömyyseläkkeen (Kelasta lausunnon antoi heidän asiantuntijalääkärinsä ja tällä päätöksellään ohjaa omaa eläkeyhtiötä) jopa 300 sairauspäivän jälkeen, eli täyden sairauspäivärahakauden, ja sen jälkeen estää myöhemmin kokonaan saamasta jopa sairauspäivärahaa, tämä tietysti vaikuttaa oman eläkkeeni nostomahdollisuuteen.

Kela päättää omalla tavallaan työkyvyttömyydestä ja eläkeyhtiö omalla päätöksellään. Jos toinen puoltaa ja toinen estää, hylky tulee varmasti. Eläkeyhtiö ei voi mennä Kelan edelle.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2019, 12:55

Työeläkeyhtiö ja Kela pyrkivät tekemään yhdenmukaisen ratkaisun Työkyvyttömyyseläke asioista mutta aina näin ei kuitenkaan ole ja ratkaisut voivat poiketa myös toisistaan. Olennaista on että Työeläkeyhtiön ratkaisu on ensisijainen eli he ilmoittavat oman ratkaisunsa Kelalle, ei toisin päin ! Lisäksi sinun EI ole pakko hakea edes Kelasta eläkettä... Hae vain Työeläkeyhtiöstä niin Kela ei voi vaikuttaa asiaan.. näin voi tehdä ja sitten jos Työeläkeyhtiö myöntää eläkkeen niin odotat että maksu alkaa ja sitte haet sen vasta Kelasta...

Ja jos kehuit kuinka on 40 vuotta työuraa niin eihän Kelan Kansaneläkettä jää kai edes maksuun kunsi ulla varmasti niin iso eläke kertomasi tietojen mukaan koska jos Työeläkkeesi on esim yli 1300 euroa niin Kela ei edes käsitteleasiaasi..

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2019, 13:12

Ammattitauti

Faktasi ovat ikä 62 vuotta ja alin Vanhuuseläkeikä 63 v 9 kk.... nämä siis kertomasi mukaan.

Lisäksi Laki määrää että Sairauspäiväraha on ensisijainen etuus eli sitä etvoi välttää ja jos nyt saisit sen ja vaikka sitten pääsisitki Työkyvyttömyyseläkkeelle niin ehtist olla vain muutaman kuukauden Työkyvytömyyseläkkeellä ( kertomistasi faktoistaei selviä tarkka aika), joten sen parinkuukauden takia edes järkeä stressata itseään varsinkin kun kertomasi mukaan mahdollisuudet niihinkään pariin kuukauteen Työkyvyttömyyseläkettä vaikuttaa olemattomilta ?