Pois työelämästä 58 vuotiaana

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

haras

Pois työelämästä 58 vuotiaana

Lukematon viesti Kirjoittaja haras » 24 Touko 2019, 16:44

Olen ollut työelämässä 18 vuotiaasta saakka,nyt olen 55.Jos haluan päästä työelämästä 58 vuotiaana,niin miten käy minun työeläkkeeni kanssa?Mitä tukia minun on mahdollista saada, jos sanon itseni irti 58 vuotiaana?Ennen kuin rupean saamaaan oikeaa työeläkettä.Olen tällä hetkellä fyysisesti ja henkisesti tosi raskaassa työssä.
En enää jaksa pitkään.

Vieras

Re: Pois työelämästä 58 vuotiaana

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Touko 2019, 16:57

Moi

Tutkin noita Kelan nettisivuja ja aika huonolta näyttää. Sinulla on seuraavat vaihtoehdot:
Työkyvyttömyyes eläke hakemus (tuskin menee läpi, puhu lääkärin kanssa)
Osa aika eläke. Olisit osan aikaa eläkkeellä, osan töissä.
Varhennettu vanhuuseläke (et taida olla oikeutettu, mutta tutustu kuitenkin. Lisä tietoa asiasta löytyy täältä: https://www.kela.fi/varhennettu-vanhuuselake)
Viimeinen vaihto ehto on että juttelet oman työeläkelaitoksesi kanssa ja selvität tilannetta.

Onnea matkaan!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Touko 2019, 17:04

Yksi elämähän sinulla vain on joten älä nyt itseäsi siellä työssä kiduta. Tukimielessä ja muutenkin älä irtisanoudu vaan mene lääkäriin juttelemaan jos sieltä ehdotuksia tilanteeseen, sairaslomaa, osa-aikaeläkettä ja viimekädessä eläkettä.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 27 Touko 2019, 10:08

Hei haras!

Voit selvittää työskentelyn lopettamisen vaikutusta työeläkkeeseen omasta työeläkelaitoksestasi.

Jos koet olevasi työkyvytön, keskustele asiasta lääkärisi kanssa. Voit hakea sairauspäivärahaa ja/tai työkyvyttömyyseläkettä, jos lääkärisi arvioi sinut työkyvyttömäksi. Lääkärin kanssa kannattaa keskustella myös siitä, olisiko kuntoutuksesta sinulle hyötyä.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

haras

Lukematon viesti Kirjoittaja haras » 31 Touko 2019, 08:38

Kiitos näistä mukavista sekä auttavista vastauksista.Mukavaa kesän jatkoa kaikille.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 31 Touko 2019, 14:04

Hei haras!

Hienoa että vastauksista oli apua. Mukavaa kesän jatkoa myös sinulle.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tuumasta toimeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Tuumasta toimeen » 09 Maalis 2020, 08:34

haras kirjoitti:
24 Touko 2019, 16:44
Olen ollut työelämässä 18 vuotiaasta saakka,nyt olen 55.Jos haluan päästä työelämästä 58 vuotiaana,niin miten käy minun työeläkkeeni kanssa?Mitä tukia minun on mahdollista saada, jos sanon itseni irti 58 vuotiaana?Ennen kuin rupean saamaaan oikeaa työeläkettä.Olen tällä hetkellä fyysisesti ja henkisesti tosi raskaassa työssä.
En enää jaksa pitkään.
Yritä saada työnantajasi irtisanomaan sinut, niin silloin pääset työttömyyskorvauksille ilman karenssia.
55 vuotiaan on kohtalaisen helppo pysyä korvauksilla eläkeikään asti, koska sen ikäisen työllistyminen ilman omaa aktiivista yrittämistä on huonoa ja moni sen ikäinen tuskaileekin, kun ei saa enää töitä mistään. Eläke itsessään sitten jää pienemmäksi, kuin jos olisit viralliseen eläkeikään asti töissä, mutta se kuormittavuuden lasku ja lisääntynyt oma-aika ei ole mitenkään rahassa mitattavissa.
Kannustaisin muitakin vastaavaan toimintaan, koska kyllähän valtio elättää ja tukee niitäkin henkilöitä, jotka eivät ole täältä syntyjään, saati koskaan maksaneet tänne veroja, niin miksi ei sitten sinua, joka olet lähes 40 vuotta ollut veronmaksajana.