Kelan puheluiden tallentamisesta

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Avatar
0555550

Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja 0555550 » 30 Kesä 2019, 16:06

En tiedä mille palstalle tämän laittaisi, niin laitan sitten tänne. Kysymykseni siis on: kun Kelaan soittaa, ensimmäisenä kuulee nauhoitteen siitä että puhelut tallennetaan. Ok. Mutta miten on jos Kela soittaa puhelun? 020 634 -alkuisesta numerosta esimerkiksi. Nauhoitetaanko Kelasta tulevat puhelut? Ja jos, niin miksi tästä ei ilmoiteta puhelun aikana kuten tietosuojavaltuutettu määrää?

Avatar
Kela | eläke-etuudet
Viestit:5499
Liittynyt: 03 Marras 2015, 10:23

Re: Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 02 Heinä 2019, 08:26

Hei 0555550!

Kelan asiakaspalvelusta asiakkaalle takaisin soitetut puhelut tallennetaan. Kaikista henkilötietoja (henkilötunnus) sisältävistä palvelutilanteista tehdään yhteydenottokirjaus asiakkaan tietoihin.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Avatar
Vieras

Re: Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Heinä 2019, 09:02

Miksi Kelan soittaman puhelun nauhoittamisesta ei kerrota asiakkaalle vaikka laki sitä edellyttää?

Avatar
Vieras

Re: Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Heinä 2019, 11:09

No nyt sinä sen tiedät ja monet muut viestin lukijat.

Avatar
Vieras

Re: Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Heinä 2019, 11:14

Tässä Kelan tiedote vuodelta 2012

Kela aloittaa asiakaspuheluiden tallentamisen

Kela uudistaa palvelutapojaan. Asiakaspuheluiden tallentaminen avaa mahdollisuuden lisätä etuuksien hakemista puhelimitse.

Kela aikoo laajentaa suullista asiointia jo tänä vuonna uusiin etuuksiin. Suullista asiointia testattiin viime vuonna takuueläkkeessä, ja se sai asiakkailta myönteisen vastaanoton. Tavoitteena on, että takuueläkkeen lisäksi myös muita etuuksia voi hakea puhelimitse mahdollisimman pian. Jatkossa Kela mm. ottaa yhteyttä 65 vuotta täyttäviin ja ohjaa heidät hakemaan vanhuuseläkkeen puhelimitse.

– Kun puhelu tallennetaan, asiakkaan suullinen hakemus voidaan varmentaa myös jälkikäteen, toteaa Yhteyskeskuksen johtaja Pirjo Myyry.

Kelan asiakkaita palvellaan puhelimitse 12 palvelunumerossa, jotka on jaoteltu asiakkaan elämäntilanteen mukaan. Vuosittain palvelunumeroissa vastataan noin kahteen miljoonaan puheluun.

Puheluiden tallentamisen tekninen toimivuus on jo testattu aiemmin keväällä. Asiakkaita informoidaan tallentamisesta puhelun alussa automaattisella tiedotteella: "Puhelut tallennetaan, jotta voimme varmentaa asiointisi ja kehittää palvelumme laatua."

Tallennetta säilytetään noin vuoden ajan. Näin puhelu voidaan tarvittaessa etsiä tietojärjestelmästä.

Kela noudattaa kaikessa tietojen tallentamisessa huolellisuutta ja varmistaa tietoturvallisuuden toteutumisen. Kelan verkkosivuilla on tietoa siitä, mitä tietoja Kela asiakkaista tallentaa sekä siitä, mihin tarkoituksiin niitä käytetään.

Pankit ja vakuutusyhtiöt ovat nauhoittaneet asiakaspuheluita jo vuosia. Viranomaisista puheluja ovat aiemmin tallentaneet mm. hätäkeskukset, Maahanmuuttovirasto ja oikeuslaitos.

Avatar
Kela | eläke-etuudet
Viestit:5499
Liittynyt: 03 Marras 2015, 10:23

Re: Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 02 Heinä 2019, 14:46

Hei!

Tietoa asiakaspuheluiden tallentamisesta löytyy osoitteesta www.kela.fi/etuuskasittelyn-tietosuojaselosteet > Asiakaspuheluiden tallennusjärjestelmä.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Avatar
Vieras

Re: Kelan puheluiden tallentamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Heinä 2019, 13:28

"Viranomainenkin voi nauhoittaa puhelun, jos henkilötietojen käsittelylle on oikeusperuste. Viranomaistoiminnassa tallennettu nauhoite on myös julkisuuslaissa tarkoitettu viranomaisen asiakirja. Viranomaisen asiakirjat ovat JULKISIA, jollei asian käsittelyvaiheesta, salassapitoperusteista tai jostain muusta laista muuta johdu."
https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-puhelut

Syytä siis yhteyden saatuaan ilmoittaa välittömästi ettei halua, että puhelu nauhoitetaan ja hoitaa asiansa tästä seuraavan ohjeistuksen mukaisesti.