työkyvyttömyyseläke

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

eiaktiivi

työkyvyttömyyseläke

Lukematon viesti Kirjoittaja eiaktiivi » 10 Heinä 2019, 11:01

Olen hakenut täyttä työkyvyttömyyseläkettä. Olen nyt työmarkkinatuella koska Kela ei myöntänyt sairauspäivärahan jatkoa hoitavien tahojen B-lausunnoista huolimatta. Olen työkyvytön yli 62-vuotias ja työkyvyttömyys on ammatillista, tästä on tietoinen moni taho (mm. Työterveyslaitoksen työterveyden asiantuntijalääkäri) ja näyttöä on jo pitkältä ajalta. Olen lähettänyt siis myös hakemuksen omaan työeläkeyhtiööni. Tarkoitus on hakea työkyvyttömyyseläkettä ilman ensisijaista sairauspäivärahakautta syystä, että olen työkyvytön. Jään vanhuuseläkkeelle 63v 9kk ikäisenä, joten tässä haussa on kysymys oikeudenmukaisuudesta. Sairas ja työkyvytön yli 60-vuotias tulee käsitellä eläkehakemuksessa ammatillisin sairausperustein.

Nyt kysyn omista sivuista. Miksi eläkehakemukseni käsittelytila on "mustalla" eli se on ikään kuin se olisi ei-aktiivisessa tilassa? Onko tähän jokin erityinen syy? Käsittelyaika on 8 viikkoa ilmoituksen mukaan.

eiaktiivi

Re: työkyvyttömyyseläke

Lukematon viesti Kirjoittaja eiaktiivi » 10 Heinä 2019, 11:30

Tarkennuksena vielä, että kysymyksessä on toiminimiyrittäjä vuodesta 1989--> ja ammatillisen työkyvyttömyyden kehittyminen fataaliksi sairaudeksi on Kelan tiedossa jo vuodesta 2014. Kaksi kertaa hakemus on hylätty, vaikkakin työkyvyttömyys on todettu myös Kelan vastauksessa. Hyvin outoa tämä.

eiaktiivi

Lukematon viesti Kirjoittaja eiaktiivi » 10 Heinä 2019, 13:13

Kelan työterveyden asiantuntijalääkäri ei mm. todennäköisesti tunne ASA-ammatin määritelmää (terveydelle vaarallinen ammattirekisteri), koska hylkäsi sairauspäivärahan jatkohakemuksen. Olen aprikoinut tässä, kumpi onkaan kampi: Työterveyslaitoksen vai Kelan työterveyden asiantutija ja kumman ammattipätevyys onkaan vahvempi arvioimaan työperäisen työkyvyttömyyden statusta.
Viimeksi muokannut Kela | sairausetuudet, 10 Heinä 2019, 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu henkilötietoja.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 11 Heinä 2019, 13:23

Hei eiaktiivi!

Yksittäistapauksiin palstalla ei voida ottaa kantaa. Jos haluat selvittää käsittelysi tilannetta voit olla yhteydessä eläke puhelinpalveluumme 020 692 202.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi