Työttömyysetuus kuntoutustukipäätöstä odotellessa - perintä?

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

EliNainen

Työttömyysetuus kuntoutustukipäätöstä odotellessa - perintä?

Lukematon viesti Kirjoittaja EliNainen » 25 Heinä 2019, 18:05

Hei!

Olen viimeistä kuukautta sairauspäivärahalla opettajan töistä ja olen hakenut kuntoutustukea (sekä Kelasta että työeläkelaitoksesta) kahdeksi seuraavaksi kuukaudeksi, mutta en ole vielä saanut päätöstä. Ymmärtääkseni minun tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi odotteluajalla, kun sairauspäivärahan maksu päättyy, mikäli kt-päätös ei ole vielä tullut. Koska en tiedä mahdollisen kuntoutustukeni määrää, pohdin, että peritäänkö mahdollinen ylijäämä takaisin, jos eläkepäätös tulee myönteisenä. Eli odotteluajalta saisin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, joka on kai suunnilleen samansuuruinen kuin sairauspäivärahani, mutta mitä jos kuntoutustuen määrä on pienempi? Silloin saattaisin taas olla oikeutettu asumistukeen, jota en nyt voi hakea näillä tuloilla. Mutta sitäkään ei ymmärtääkseni kovin takautuvasti voi hakea. Vai kuluvatko tältä odotteluajalta joka tapauksessa sitten ansiosidonnaisen maksukuukaudet? (Olen lähettänyt myös omassa viestipalvelussa tästä kysymyksen, mutta siihen ei ole vielä vastattu.) Kiitos jo etukäteen!

Kela | eläke-etuudet

Re: Työttömyysetuus kuntoutustukipäätöstä odotellessa - perintä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 26 Heinä 2019, 13:35

Hei EliNainen!

Kyllä, ohjeistus on, että työkyvyttömyyseläke/kuntoutustuki päätöstä odotellessa on hyvä selvittää oikeus työttömyysetuuteen odotusajalle.

Mikäli olet oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan niin siihen ja sen maksuihin liittyen sinun kannattaa ottaa yhteyttä omaan työttömyyskassaan.

Mitä asumistukiasiaan tulee niin, mikäli saat myönteisen eläkepäätöksen niin tällöin voit olla oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Eläkkeensaajan asumistuessa on 6 kuukauden takautuva hakuaika. www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi