Varhennettu vanhuuseläke

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

JohannaJuha2018

Varhennettu vanhuuseläke

Lukematon viesti Kirjoittaja JohannaJuha2018 » 08 Elo 2019, 12:47

Olen 64vuotias sairaanhoitaja ja olen varhennetulla työeläkkeellä.Työvuosia ei ole kuin 15vuotta.Olen ollut suurimman osan ulkomailla mieheni työn vuoksi. Työeläkkeeni jäi varsin pieneksi 818€.
Nyt hain varhennettua vanhuuseläkettä mutta vastaus tuli Kelasta seuraava:Minun pitäisi toimittaa dokumentit kaikista asumistani maista ja kaupungit missä olen asunut ja osoitteet.Tämähän on aivan kohtuuton vaatimus, sillä missään asumassani maassa en ole työskennellyt päivääkään ,ainoastaan hoitanut omat lapsemme!

En edes muista kaikkia ajankohtia ,missä milloinkin olen ollut. Käytetyt passitkin olen hävittänyt.
Onko tämä rumpa käytävä vielä läpi,kun täytän 65ja kuulun vanhuuseläkkeen piiriin.
Nytkin olen poissa Suomesta ja teidän antama päivämäärä menee kohta ohi .Miten toimin?

Kela | eläke-etuudet

Re: Varhennettu vanhuuseläke

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 09 Elo 2019, 09:55

Hei, JohannaJuha2018!

Eläkehakemuksen liitteeksi tarvitaan U-liite, kun on kyse kansainvälisestä eläketilanteesta.
Kansainvälisestä eläketilanteesta on kyse silloin, kun olet oleskellut muualla kuin Suomessa täytettyäsi 16 vuotta. Oleskelulla tarkoitetaan asumista, työskentelyä, opiskelua tai muusta syystä johtuvaa ulkomailla oloa, ei kuitenkaan lomamatkaa.

Sinulla voi olla oikeus ulkomaan eläkkeisiin myös asumisen perusteella. Lisää voit lukea täältä.

Jos tarkkoja tietoja ulkomailla olosta ei ole saatavilla, kirjaa tiedot muistinvaraisesti. Kaikista tiedoista on hyötyä eläkehakemuksesi käsittelyssä.

Jos tarvitse lisäaikaa lomakkeen toimittamiselle, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi