Hylätty takuueläke

Milloin voin jäädä eläkkeelle? Miten haen eläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Turhautunut11

Hylätty takuueläke

Lukematon viesti Kirjoittaja Turhautunut11 » 24 Tammi 2020, 01:11

Hei,

Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä kolme vuotta. Kansaneläke + takuueläke osa on myönnetty aina vuodeksi eteenpäin. Nyt tälle vuodelle takuueläke hakemukseni kuitenkin hylättiin. Perusteluissa sanotaan, että Työeläkearviosi mukaan, sinulla saattaa olla oikeus työeläkkeeseen, jota pitäsisi hakea ensin. Aikaisempina vuosina tätä ei ole vaadittu. Joltain sivulta sain selville että minulle on tosiaan kertynyt aikoinaan parin viikon töistä eläkettä 1 euro/kk alkaen vuodesta 2056. Onko tämä siis syy hylkäykseen? Onko minun nyt karhuttava tuota euroa jostain ennen kuin minulle voidaan myöntää takuueläke? Ja koska olen nuori niin täytyykö tuo euro hakea työkyvyttömyyseläkkeenä eli käydä se rumba käydä vielä läpi jonkun toisen tahon kuin kelan kanssa? Jos näin tosiaan on niin riittääkö että osoitan kelalle että olen lähettänyt hakemuksen tuota euroa varten vai pitääkö päätöstäkin vielä odottaa. Mielummin vain luopuisin tuosta satunnais eurosta kuukaudessa, mutta se ei taida olla mahdollista.

Kela | eläke-etuudet

Re: Hylätty takuueläke

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 24 Tammi 2020, 13:27

Hei, Turhautunut11!

Työeläkelaitos on työkyvyttömyyseläkkeen ensisijainen käsittelijä. Jos työeläkelaitos hylkää työkyvyttömyyseläkkeen on sitä mahdollista hakea Kelasta. En osaa sanoa miksi työkyvyttömyyseläkkeesi on hylätty. Suosittelin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin voisimme selvittää tilannettasi tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Turhautunut11

Lukematon viesti Kirjoittaja Turhautunut11 » 24 Tammi 2020, 13:42

Äh en varmaankaan onnistunut selittämään ongelmaani, ei kyllä ole voimia alkamaan penkoa asiaa enempää.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 27 Tammi 2020, 08:25

Hei Turhautuntu11!

Jos haluat asiaasi tarkemman selvityksen henkilökohtaisella tasolla, suosittelen sinua edelleen olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

hylkiskesku

Lukematon viesti Kirjoittaja hylkiskesku » 03 Helmi 2020, 11:23

"Työkyvyttömyyseläkkeen maksajat tuskin haluaisivat, että jokainen lieväänkin sairauteen sairastunut voisi halutessaan siirtyä eläkkeelle. Esimerkiksi jos kaikki krooniseen nuhaan sairastuneet voisivat jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, tulisi sellainen kaikille kalliiksi. Eikä se olisi edes tarpeellista. Eläkejärjestelmän toimivuuden kannalta on siis vedettävä raja lievien ja vakavien sairauksien välille."

"Jos sairauden oireet eivät taltu eikä potilas voi palata työelämään, hän hakee hoitavan lääkärin kirjoittamalla lausunnolla työkyvyttömyyseläkettä. Tässä kohdassa mukaan otetaan toinenkin lääkäri – vakuutuslääkäri."

"Vakuutuslääkäri työskentelee eläkeyhtiössä. Vastuu ja valta ovat erottamaton pari: eläkeyhtiön on maksettava sairauden vakavuuteen perustuen työkyvyttömyyseläke ja tehtävä ratkaisu maksamisesta mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti lääketieteellisiin seikkoihin nojautuen. Suomalaisessa sosiaaliturvajärjestelmässä sairausperusteisten etuuksien kohdalla on ajateltu, että lääketiede on objektiivinen ja tasapuolisin mitta. Vaikka eläkeyhtiön hylkäävät päätökset voi viedä ratkaistavaksi eläkeyhtiön yläpuolelle valitusasteisiin, nojaa järjestelmä kuitenkin vahvasti eläkeyhtiön vakuutuslääkäreiden luotettavuuteen."

Et saa eläkettä, jos et menetä päätäsi...

ohis

Lukematon viesti Kirjoittaja ohis » 01 Heinä 2020, 08:22

Turhautunut11 kirjoitti:
24 Tammi 2020, 13:42
Äh en varmaankaan onnistunut selittämään ongelmaani, ei kyllä ole voimia alkamaan penkoa asiaa enempää.
Kyllä onnistuit selittämään ongelmasi ja hienosti, mutta nämä ei vaan ymmärrä täällä mitä tarkoitat.

Et ole ainut, valitettavasti. Vierestä olen huomannut, että monella kysyjällä sama ongelma - ei tule kuulluksi.

Vastaavat välillä mihin sattuu, ohi aiheen eikä itse kysymykseen. Varsinkin, jos on pitkä kysymysteksti niin eivät suoraan sanottuna ymmärrä lukemaansa.

Harmi, tuosta vastauksesta olisi voinut olla monelle hyötyä.