muuton jälkeen

Muutoksia perhesuhteissa? Töihin kuntoutustuella?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Mummeliini2

muuton jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Mummeliini2 » 16 Heinä 2020, 09:57

Olen osakuntoutustuella ja teen 50 % työpäivää. Nyt olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle, 120 km päähän. TYömatka kestää autolla tunti 18 min, enkä voi sitä ajaa sairauteni vuoksi. En usko, että saan sieltä töitä puolikuntoisena. Mitä minun kannattaa tehdä? Osakuntoutustuki jatkuu vielä 5kk. Jäänkö työstäni sairaslomalle, jolloin saan sairasloman palkkaa puolikkaasta? Sanonko itseni irti ja saan työttömyyskorvausta puolikkaasta?
Aion myös hakea kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä, mutta haenko heti vai vasta, kun osakuntoutustuki päättyy?

Kysymys siirretty työttömyysturvan palstalta ja siihen on vastattu työttömyysetuuden osalta.

Kela | eläke-etuudet

Re: muuton jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 16 Heinä 2020, 14:05

Hei, Mummeliini2!

Jos olet työkyvytön, voit toki hakea sairauspäivärahaa. Keskustele asiasta hoitavan lääkärin kanssa. Sairauspäivärahan ja osatyökyvyttömyyseläkkeen keskinäiseen yhteensovitukseen ja osatyökyvyttömyyseläkkeen huomioimiseen vuositulossa vaikuttaa eläkkeen alkamisajankohta ja sen maksamisen jatkuminen sairauspäivärahan kanssa samalta ajalta.

Myös täyden työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta tulee keskustella ensisijaiseti lääkärin kanssa.

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi