Sivutoiminen yrittäjä kuntoutustuella

Muutoksia perhesuhteissa? Töihin kuntoutustuella?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Sivutoiminen yrittaja

Sivutoiminen yrittäjä kuntoutustuella

Lukematon viesti Kirjoittaja Sivutoiminen yrittaja » 01 Syys 2020, 17:31

Hei!
Olen saanut kuntoustustukea jo useamman vuoden ja saan edelleen. Hoidan tällä hetkellä yhden yrityksen kirjanpitoa. En omista kyseistä yritystä enkä ole siinä mitenkään mukana. Jossain vaiheessa alan hoitamaan toisenkin yrityksen kirjanpitoa, jota yritystä en myöskään omista. Työmäärä vuoden aikana on ehkä muutamia kymmeniä tuntia. Mietin, että miten minun kannattaisi laskuttaa kirjanpito kyseisiltä yrityksiltä. Mietin että perustaisin yrityksen siihen käyttöön. Yritys olisi Osakeyhtiö tai toiminimi. En nostaisi yrityksestä palkkaa eikä työtulo ylittäisi YEL-työtuloa.

Kysyisin, että miten minun kuntoustuen kävisi, mikäli perustaisin yrityksen, joka tekisi muutamia kymmeniä tunteja töitä vuodessa? Yritystoiminta olisi hyvin pientä ja vain sivutoimista. Vaikuttaako yhtiömuoto siihen saanko kuntoutustukea? Kumpi olisi parempi? Osakeyhtiö vai toiminimi? Mistä voisin löytää luotettavaa tietoa aiheesta?

Tv. Sivutoimiseksi yrittäjäksi?

Kela | eläke-etuudet

Re: Sivutoiminen yrittäjä kuntoutustuella

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 03 Syys 2020, 13:40

Hei Sivutoiminen yrittaja!

Kuntoutustuen ohella voi ansaita 834,52e/kk (v.2020) työansioita kuukaudessa ilman, että sillä on vaikutusta kuntoutustuen maksun jatkumiseen. Ansiot huomioidaan bruttomääräisinä ja pääsääntöisesti maksuperiaatteen mukaisesti. Yrittäjien kohdalla ansaintaraja on sama. Yhtiömuodolla ei ole vaikutusta kuntoutustuen saamiseen.

Lisätietoja: www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kunt ... elakkeella.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi