lapselle lahjan antaminen, vaikuttaako asumistukeen

Muutoksia perhesuhteissa? Töihin kuntoutustuella?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

isahaluaisilahjoittaa

lapselle lahjan antaminen, vaikuttaako asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja isahaluaisilahjoittaa » 12 Syys 2020, 17:23

Hei!

Haluaisin lahjoittaa molemmille lapsilleni sen enimmäisverovapaan määrän(4999e), mutta mietin millä tavalla tämä lahjoitus vaikuttaa saamaani eläkkeensaajan asumistukeen? Voidaanko minulta evätä tukea jos olen lahjoittanut?
Hakemuksessa ainakin kysytään sitä että onko antanut lahjoja viimeisen viiden vuoden aikana.

Vieras

Re: lapselle lahjan antaminen, vaikuttaako asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Syys 2020, 22:30

isahaluaisilahjoittaa kirjoitti:
12 Syys 2020, 17:23
Hei!

Haluaisin lahjoittaa molemmille lapsilleni sen enimmäisverovapaan määrän(4999e), mutta mietin millä tavalla tämä lahjoitus vaikuttaa saamaani eläkkeensaajan asumistukeen? Voidaanko minulta evätä tukea jos olen lahjoittanut?
Hakemuksessa ainakin kysytään sitä että onko antanut lahjoja viimeisen viiden vuoden aikana.
Eläkeläisen asumistuki voidaan lakkauttaa, jos katsotaan, että olet tahallisesti huonontanut taloudellista asemaasi asumistuen tulorajoja vältelläksesi. Ja kyllä, lakkauttamisia tapahtuu mikä onkin ihan hyvä, sillä varakkaat eläkeläiset joilla on varaa lahjoittaa rahojaan, eivät todellakaan tarvitse asumistukea.

isahaluaisilahjoittaa

Lukematon viesti Kirjoittaja isahaluaisilahjoittaa » 14 Syys 2020, 07:50

Vieras kirjoitti:
12 Syys 2020, 22:30
Hei!

Eläkeläisen asumistuki voidaan lakkauttaa, jos katsotaan, että olet tahallisesti huonontanut taloudellista asemaasi asumistuen tulorajoja vältelläksesi. Ja kyllä, lakkauttamisia tapahtuu mikä onkin ihan hyvä, sillä varakkaat eläkeläiset joilla on varaa lahjoittaa rahojaan, eivät todellakaan tarvitse asumistukea.
Haluan selventää vielä tilannettani, ymmärrän "närkästyksesi".
Tilanteeni on se että olen koko elämäni ollut työttömänä vammani takia, ja eläke on aivan minimi luonnollisesti. Olen kuitenkin saanut aivan pienen perinnön ja itse en pysty sitä käyttämään mihinkään kun en pysty edes liikkumaan. Lapseni sitä tarvitsisivat enemmän kuin minä. Kysyin tästä lahjoituksen vaikutuksesta juuri siitä näkökulmasta että jos lahjoitan tuon summan, onko tilanne/summa asumistuen näkökulmasta sen jälkeen edelleen sama kuin jos en olisi lahjoittanut (eli ikään kuin omaisuuteni olisi sama kuin ennen lahjoitusta, eli en odota että asumistuki paranisi, en halua mitenkään huonontaa taloudellista asemaani parempien tukien toivossa ja siksi tietysti myös ilmoittaisin tällaisesta lahjoituksesta).
Tällä kysymyksellä haluan vain varmistaa että en jää tyhjän päälle jos autan lapsiani, jotka sitä kipeästi tarvitsevat.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Syys 2020, 17:10

Laki eläkkeensaajan asumistuesta:

Jos henkilö on lahjoittanut omaisuuttaan tai muulla tavalla heikentänyt taloudellista asemaansa siten, että se vaikuttaa hänen oikeuteensa saada asumistukea tai olennaisesti asumistuen suuruuteen, asumistukea ei myönnetä tai se myönnetään sen suuruisena kuin se olisi ollut ilman tällaista menettelyä. Asumistuen epääminen tai alentaminen voi kestää enintään kolmen vuoden ajan laskettuna epäämisen tai alentamisen alkamisesta.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 15 Syys 2020, 08:47

Hei!

Hei, isahaluaisilahjoittaa!

Asumistuki voidaan tosiaan evätä tai sen määrää voidaan alentaa, jos hakija on heikentänyt taloudellista asemaansa lahjoittamalla asumistukeen vaikuttavaa omaisuuttaan tai muulla toimenpiteellä. Taloudellisen aseman heikentämisen vaikutusta tuen saamiseen tai sen suuruuteen arvioidaan laskemalla asumistuen määrän ensin ilman toimenpiteen vaikutusta ja sitten toimenpide huomioon ottaen. Jos laskennan tulos on, että asumistukea ei lahjoitus huomioon ottaen enää jäisi maksuun, asumistuki evätään. Jos lahjoitus on vaikuttanut olennaisesti asumistuen suuruuteen, myönnetään tuki sen suuruisena kuin se olisi ollut ilman toimenpidettä. Tästä on hyvä ilmoittaa Kelaan, jolloin tutkitaan vaikutus asumistukeen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Syys 2020, 08:33

Aloittaja ÄLÄ TEE SITÄ VIRHETTÄ ETTÄ ANNAT LÄHISUKULAISELLE RAHALAHJAN TAI ENNAKKOPERINNÖN!
Tätini antoi lapsenlapselleen hikoiset 4000 euroa jotka oli voittanut lotossa. Asumistuki evättiin 2 vuodeksi!