perintö ja kelan tuet

Miten ilmoitan omaisen kuolemasta Kelaan? Miten haen leskeneläkettä?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

repsurepsu

perintö ja kelan tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja repsurepsu » 31 Loka 2016, 18:53

Hei, luskelinkin että perunkirjoituksen hoiduttua täytyy laittaa tarkistus asumistukeen, mutta voinko kysellä yleisluontoisemmin tilanteestani

Olen ollut kuntoutustuella vuosia mt-ongelmieni vuoksi, olen kuitenkin alle 30v ja oma luottamus omaan tulevaisuuteen työelämässä aika heikko, mutta kuuluu tietenkin masennuksen oireisiinkin.

Mummoni kuoli ja olen lähin perillinen, perintöä jää noin pk seudulla sijaitsevam kaksion arvon verran. Sanotaanko vaikka 85k

Jos ostan asunnon ja ota muutaman kymmenentuhannen asuntolainan, tulenko saamaan kuntoutustukea jatkossa / el.saajan asumistukea jatkossa?

Entä jos lähden työkokeiluun työmarkkinatuella voinnin hiljalleen parannuttua kokeilemaan siipiäni työelämässä asteittain? Miten työmarkkinatuki ja yleinen asumistuki?

Muuttaako tilannetta kannaltani jos ottaisin sittenkin asumisoikeus-asunnon
jolloin rahaa sen 15% mikä aso asunnosta maksetaan jäisi se joku päälle 40k

kuinka silloin? tietenkin sillä rahallahan olisi mahdollista sitten maksaa hoitovastiketta itsekin, mutta lasketaanko se tuloiksi jos se on esim säästötilillä tai voiko rahalla ostaa jotain muuta ilman että se vaikuttaa kelan työttömyys tai kuntoutustukeen taikka el. saajan asumistukeen tai yleiseen asumistukeen?

stressi on kova, kun vointi on huono ja mummon poismeno suruttaa.

mistä voisin kysyä apua asunnon hankintaan liittyvissä asioissa? esim just aso-asuntoihin liittyen?

kiitos vastauksesta

Kela | eläke-etuudet

Re: perintö ja kelan tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 01 Marras 2016, 09:50

Hei repsurepsu!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kela-etuudet käsitellään toteutuneiden asioiden ja niihin kuuluvien ohjeistuksien/lakien pohjalta.
Mikäli asiakas haluaa itse katsoa arviota esimerkiksi asumistukeen liittyen, voi silloin käyttää siihen kuuluvaa laskuria kela.fi –sivulta.

Eläkkeensaajan asumistuessa ilmoittamastasi talletusten määrästä vähennetään käyttövaroina
2 000 euroa. Sen ylimenevä osuus huomioidaan omaisuudessa.
Omaisuus otetaan huomioon siten, että tuloihin lisätään 8 % siitä omaisuuden osasta, joka ylittää omaisuusrajat.

Kysymyksessäsi oli useita etuuksia, joten on hyvä kohdistaa kysymykset etuuskohtaisille keskustelupalstoille.

Terveisin

Tuula | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

höhlä

Lukematon viesti Kirjoittaja höhlä » 20 Joulu 2016, 20:12

Mistä saan kyseiselle talletukselle itse 8% koron? Voitteko kertoa miltä vuodelta tuo teidän 8% sääntö on, että oliko silloin pankin korot tuota tasoa?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 21 Joulu 2016, 09:26

Hei!

Tässäpä hieman tarkennusta.

Talletusten korot otetaan huomioon todellisen suuruisina ja ne huomioidaan vain, mikäli ne ylittävät 60 euroa vuodessa. Omaisuusrajan (linkki yllä olevassa vastauksessa) ylittävästä omaisuuden osasta huomioidaan 8 % tulona.

Ystävällisin terveisin

Aila | Kela eläke-etuudet

Lasikenka

Lukematon viesti Kirjoittaja Lasikenka » 26 Maalis 2019, 13:11

Edesmenneen isäni kuolinpesän osakkaana perintöni on 120 000 €. Minulla on 2 vaihtoehtoa:
A.vaihtoehto: Perintö maksetaan minun tililleni rahana.
B.vaihtoehto: Otan vastaan perintönä 50 % osakehuoneistosta (52 500 €) ja loput 67 500 € rahana. Ko.osakehuoneistosta 50 % omistaa edesmennyt isäni ja 50 % hänen avopuoliso. Osakkeenehuoneiston perukirja-arvo on 105 000 €, isäni osuus on 52 500 €. Olemme sopineet, että äitipuoleni myy oman osuutensa pois minulle. Osakehuoneisto sijaitsee muualla Suomessa. Asunto on vuokrattu toistaiseksi pitkäaikaiselle vuokralaiselle. Vuokrasuhteeseen ei ole tulossa muutoksia. Osakehuoneen kuukausivuokrasta jää verotettavaa vuokratuloa 100 € / kk, koska siitä maksetaan vastikevuokra ja taloyhtiön lainaa vielä 5 vuotta.
1. Miten A-vaihtoehdossa perintöni vaikuttaa vaikuttaa asuntotukeeni, työttömyystukeeni ja työttömyysturvaan?

2. Miten B-vaihtoehdossa esitetty perintöni ja osakehuoneiston 50 %:n ostaminen perintörahoilla vaikuttaa asuntotukeeni, työttömyystukeeni ja työttömyysturvaani?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 27 Maalis 2019, 10:23

Hei Lasikenka!

Siirsin kysymyksesi työttömyysetuuden palstalle, löydät viestisi täältä.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet