Vaikuttaako tilin saldo asumistukeen

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Vieras

Re: Vaikuttaako tilin saldo asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Helmi 2021, 13:39

Vieras kirjoitti:
05 Syys 2017, 14:10
se vaikuttaako avustukset asumistukeen ei ole saajakohtainen vaan kaikkia tuen saajia tulee kohdella samalla tavalla. olisiko jollakulla palstan lukijoista päätös avustuksien vaikutuksesta asumistukeen. en voi toimittaa hakemusta koska avustuksen ehtona on tieto etukäteen siitä ettei tuki pienene.
Minulla on käsitys, että kaikki säännöllisesti toistuvat rahasummat vaikuttavat eläkkeensaajan asumistukeen. Kannattaa antaa raha äidille käteen, niin helpottaa hänen elämäänsä oikeasti.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Maalis 2021, 17:54

Voiko saada asumistukea, kun asuu yksin. Eläke on noin 1400€.kk.verojen jälkeen. Ja toisella tilillä on noin 30 000€säästöjä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Maalis 2021, 18:52

Jos sinulla on talletuksia enintään 2 000 euroa, ne ja niiden korot eivät vaikuta asumistukeen.Sun pitää tuhlata ensin nuo 30000 e.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 04 Maalis 2021, 09:59

Vieras kirjoitti:
03 Maalis 2021, 17:54
Voiko saada asumistukea, kun asuu yksin. Eläke on noin 1400€.kk.verojen jälkeen. Ja toisella tilillä on noin 30 000€säästöjä.
Hei!

Voit arvioida asumistukioikeutta ja asumistuen määrää laskurin avulla: www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet. Laskuri laskee automaattisesti mahdollisen lisätulon talletuksistasi. Asumistuessa huomioidaan bruttotulot ja mahdollinen omaisuus (velat vähennettynä) suhteessa asumiskustannuksiin.

Voit lukea lisää tulojen ja omaisuuden vaikutuksesta täältä: www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-tulojen-vaikutus.

Mukavaa päivän jatkoa! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Mies92

Lukematon viesti Kirjoittaja Mies92 » 12 Huhti 2021, 12:35

Hei, millä tavalla vaikuttaa eläkkeensaajan asumistukeen jos on tilillä noin 8500e talletuksia? Täytyykö niistä tehdä asumistuen tarkistusta? Olen yksin asuva henkilö. Kyseinen summa on kertaluontoinen veroton voitto rahapelistä.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 12 Huhti 2021, 14:32

Hei, Mies92!

Eläkkeensaajan asumistuki tulee tarkistaa, jos vuositulot kasvavat 924 euroa tai enemmän. Suosittelisinkin sinua ilmoittamaan asiasta, jotta voidaan selvittää, onko voitolla vaikutus asumistukeesi.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet

Mies92

Lukematon viesti Kirjoittaja Mies92 » 12 Huhti 2021, 21:23

Ei minun veronalaiset tulot ole lisääntynyt millään tavalla, vaikka sainkin rahapeli voiton. Se on verovapaa. Ajattelin kysyä että, kun teen tarkistuksen tililläni olevien varojen vuoksi, niin mitä liitteitä minun olisi hyvä hankkia? Asumiskustannukset ovat yhä samat kuin viime syksynä, kun asumistukeani tarkistettiin. Ainut muutos mielestäni on se että, minulla on muutamia tuhansia euroja enemmän tililläni kuin aiemmin. Ja se että minulla on luottokortti, jonka käytetty saldo voi vaihdella eri kuukausina hyvinkin paljon, riippuen ajankohdasta. Eli tarvitseeko toimittaa lähinnä tiedot pankkitilieni tilanteesta, ja minkälainen todistus pankkitileistä kelpaa? Entä tiedot luottokortin käytöstä? Tai jotain muuta?

Reinoon

Lukematon viesti Kirjoittaja Reinoon » 13 Huhti 2021, 04:27

Pelakkaa rahnne Reinolle ku sillä mennee nii huonost... Kaikki saahaan rahat sit takas
Kela tykköö ja myö tykköö ja sie tykkööt

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 13 Huhti 2021, 10:57

Mies92 kirjoitti:
12 Huhti 2021, 21:23
Ei minun veronalaiset tulot ole lisääntynyt millään tavalla, vaikka sainkin rahapeli voiton. Se on verovapaa. Ajattelin kysyä että, kun teen tarkistuksen tililläni olevien varojen vuoksi, niin mitä liitteitä minun olisi hyvä hankkia? Asumiskustannukset ovat yhä samat kuin viime syksynä, kun asumistukeani tarkistettiin. Ainut muutos mielestäni on se että, minulla on muutamia tuhansia euroja enemmän tililläni kuin aiemmin. Ja se että minulla on luottokortti, jonka käytetty saldo voi vaihdella eri kuukausina hyvinkin paljon, riippuen ajankohdasta. Eli tarvitseeko toimittaa lähinnä tiedot pankkitilieni tilanteesta, ja minkälainen todistus pankkitileistä kelpaa? Entä tiedot luottokortin käytöstä? Tai jotain muuta?
Hei Mies92!

Jos muutoin mikään muu ei ole tilanteessasi muuttunut sitten edellisen tarkistuksen, niin laita kaikista talletuksista / tileistä tiliote tai muu todistus, josta selviää tilin saldo ja korkoprosentti. Pyydämme tarvittaessa lisäselvitystä jollei tarvittavat tiedot näistä selviä.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela eläke-etuudet