Kuntoutujan työharjoittelu ulkomailla

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

VeeeKooo

Kuntoutujan työharjoittelu ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja VeeeKooo » 13 Touko 2019, 15:50

Hei, minulla on kuntoutustuki (määräaikainen työkyvyttömyyseläke). Syksyksi minulle on suunniteltu sellaista, että olisi hyvä päästä työharjoitteluun/työkokeiluun jotta saisin itseäni työelämään päin. Onko mahdollista että voisin tehdä työharjoittelun ulkomailla?
Olisin kiinnostunut 1-2 kuukauden työharjoittelusta ulkomailla. Työharjoittelu olisi täysipäiväistä, ja vastaisi sen ammattitutkinnon työtä mikä minulla on. Eli menisin oman alan työharjoittelupaikkaan.

Mietin että onko mahdollista että kuntoutustukea edelleen maksetaan? Onko minun mahdollista saada asumistukea siihen että asun ulkomailla pienen pätkän?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Kuntoutujan työharjoittelu ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 15 Touko 2019, 10:16

Hei VeeKooo!

Tilapäisen eli alle 6 kuukauden ulkomailla oleskelun aikana Kelan eläkkeet yleensä maksetaan normaalisti. Kela jatkaa työkyvyttömyyseläkkeesi maksamista, jos ansiotulosi ovat ennen veroja (brutto) enintään 784,52 e/kk (2019). Jos kuitenkin työtulosi ylittävät 784,52 e/kk, voit jättää kansaneläkkeen lepäämään. Eläke jätetään lepäämään vähintään 3 kuukaudeksi ja enintään kahdeksi vuodeksi. Esimerkiksi 2 kuukauden työskentely ei välttämättä keskeytä eläkkeesi maksamista, vaan Kela voi pitää sitä työkokeiluna. Ilmoitathan työskentelystäsi Kelaan.

Siirsin kysymyksesi eläke-etuuksien palstalle Kysy Kelan eläke-etuuksista/Asumistuki eläkkeellä ollessa. Pääset kysymykseesi suoraan täältä

Ystävällisin terveisin
Maija | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi