omisen luonna asuminen

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Vieras

Re: omisen luonna asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Heinä 2019, 14:43

Vieras kirjoitti:
15 Heinä 2019, 13:10
Juuri niin. Valintaoikeutta ei ole vaan eläkettä saava voi hakea vain eläkkeensaajan asumistukea.

miksi haluat tahallaan ymmärtää asiat väärin kun juuri yläpuolella Kelan virkailija neuvonut että eläkkkeensaaja voi kuulua myös yleisen asumistuen piiriin ja kertonut myös missä tapauksissa..
miksi et usko kun Kelan virkailija jo kertoi miten asiat on ??

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Heinä 2019, 15:08

Ymmärrän kyllä.Itse olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 8 vuotta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Heinä 2019, 15:09

Mitä olen käsittänyt väärin?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Heinä 2019, 15:16

Tarkoitin että jos on oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen,niin silloin ei voi valita yleisen asumistuen ja eläkkeensaajan asumistuen väliltä.

Vieras

omisen luonna asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Heinä 2019, 16:51

he 29.9.2015
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi yleisestä asumistuesta annetun lain muuttamisesta, eläkkeensaajan asumistuesta annetun lain kumoamisesta ja eräiden niihin liittyvien lakien muuttamisesta
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yleisestä asumistuesta annettua lakia ja kumottavaksi laki eläkkeensaajan asumistuesta. Eläkkeensaajan asumistuki yhdistettäisiin yleiseen asumistukeen eli eläkkeensaajien oikeus asumistukeen ratkaistaisiin yleisestä asumistuesta annetun lain mukaisesti.

Laki esitys ei edennyt edes lakivalmisteluun, Eli oikeus eläkesaajan asumistukeen ratkaistaan edelleen eläkesaajan asumistukilain mukaan

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Heinä 2019, 17:12

Kyllä eli tuo lakiesitys ei edennyt...

Eläkettä saava voi siis saada Eläkeensaajan asumistukea , jos

- jos asuu yksin
- jos asuu puolison kanssa tai
- jos muutkin asunnossa asuvat saavat eläkettä, joka oikeuttaa eläkkeensaajan asumistukeen.

Muissa tapauksissa Eläkettä saavakin saa Yleistä asumistukea jos johonkin asumistukeen edes on oikeutettu eli Eläkettä saava saa Yleistä asumistukea paitsi yllä mainituissa 3 tapauksessa...

Vieras

omisen luonna asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Heinä 2019, 07:44

moi
Ei tuo ppidä paikkaansa kun oikeus rakaistaan edellen eläkesaajan asumistuen perusteella, niin ei tarvitse lukea yleistä asumistukilakia ollenkaan

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Heinä 2019, 08:45

Vieras kirjoitti:
16 Heinä 2019, 07:44
moi
Ei tuo ppidä paikkaansa kun oikeus rakaistaan edellen eläkesaajan asumistuen perusteella, niin ei tarvitse lukea yleistä asumistukilakia ollenkaan

Silloinhan se ratkaistaankin Eläkkeensaajan asumistukilain mukaan jossa sanotaan että Eläkkeensaajan asumistukeen on oikeutettu jos 1. asuu yksin 2. asuu puolison kanssa tai 3. asunnossa asuvat kaikki muutkin saavat eläkettä.. Jos noista kolmesta mikään ei täyty Ei ole oikeutettu Eläkkeensaajan asumistukeen ja

Kuten Kelan virkailijsa on jo kertonut silloin voi selvittää mahdollisuuden Yleiseen asumistukeen ja esim. Minä itse olen eläkkeensaaja , mutta saan yleistä asumistukea juuri siitä syystäkun asun henkilön kanssa joka ei saa eläkettä eikä ole puolisoni.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Heinä 2019, 09:26

Ei tuo lue laissa.

lue pelkästään eläkesaajan asumistukilakia , kenellä on oikeus tukeen.

Kelan etuus ohje ei ole mikään laki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Heinä 2019, 09:30

Vieras kirjoitti:
16 Heinä 2019, 09:26
Ei tuo lue laissa.

lue pelkästään eläkesaajan asumistukilakia , kenellä on oikeus tukeen.

Kelan etuus ohje ei ole mikään laki
Kyllä tottakai lukee laissa ketkä ovat oikeutettuja Eläkkeensaajan asumistukeen.. Ei niitä arvota ketkä sitä saa ja ketkä ei.. kyllä Kela noudattaa lakia ja mitä noihin etuusohjeisiin tulee niin ei ne ole lainvastaisia vaan sen lain mukaanhan ne on kai laadittu..