eläkkeensaajan asumistuesta

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

vierailija100

eläkkeensaajan asumistuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja vierailija100 » 03 Tammi 2020, 22:22

Olen tänään laittanut viestiä asiointipalvelussa,mutta kysynpä kuitenkin.Kun laskurin mukaan asumistuki laskee 14 e/kk,niin tullaanko ylimääräiset asumistuet perimään,kun "virhe" ei johdu minusta. Olen lukenut kyllä ettei asumistuen tarkistusta tarvitse tehdä kansaneläkkeen ja takuueläkkeen korotuksen takia.Eli vuodessa minulle maksetaan liikaa noin 170e.Ette ota kantaa yksittäisiin tapauksiin ,mutta millä perusteella kela ei peri tuota summaa takasin?Jos kela ei hyväksy tässä vaiheessa eläkkeensaajan asumistuen tarkistusta.En varmasti ole ainoa joka tätä pohtii.

Kela | eläke-etuudet

Re: eläkkeensaajan asumistuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 07 Tammi 2020, 08:39

Hei vierailija100!

Eläkkeensaajan asumistuessa on määräaikaistarkistus kahden vuoden välein. Asumistuki tulee tarkistuttaa ennen määräaikaistarkistuksen ajankohtaa, jos esimerkiksi asumismenoissa tai tuloissa tapahtuu huomattava muutos.

Eläkkeensaajan asumistukea ei tarvitse tarkistuttaa kansaneläkkeen ja takuueläkkeen korotusten takia, jos tilanteessasi ei ole tapahtunut muita muutoksia. Eläkkeiden uudet määrät huomioidaan seuraavassa asumistuen tarkistuksessa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Malakooo11

Lukematon viesti Kirjoittaja Malakooo11 » 09 Tammi 2020, 13:24

Moikka! Haluaisin tietää miksi en näe seuraavaa maksupäivää eläkkeensaajan asumistuesta? Yleensä se maksetaan joka kuun 4 päivä. Olen hakenut määräaikaistarkastusta ja kelan sivuilla lukee että hakemus on käsittelyssä. Mutta maksaako Kela eläkkeensaajan asumistukea vaikka hakemus on käsittelyssä?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 10 Tammi 2020, 11:20

Hei Malakooo11!

Eläkkeensaajan asumistuki maksetaan viimeisimmän päätöksen mukaisesti. Jos tarkistushakemuksen käsittely on vielä kesken, maksetaan helmikuun asumistuki vanhan päätöksen mukaisesti. Päätös näkyy asiointipalvelussa, kun hakemuksesi on käsitelty.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi