Kämppiksistä seurustelukumppaneiksi - eläkkeensaajan asumistuki

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Kamppis2

Kämppiksistä seurustelukumppaneiksi - eläkkeensaajan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kamppis2 » 28 Helmi 2020, 11:11

Hei,

Kysyn opintoihin ja asumistukeen aiemmin lähettämääni kysymystä uudelleen täällä:

Olen muuttanut kimppakämppään opiskelukaverini kanssa pari vuotta sitten. Meillä oli aluksi yhteinen vuokrasopimus, kun olimme molemmat opiskelijoita eikä yhteinen asumistuki ollut mikään ongelma. Minä valmistuin ja sain aika pian töitä, jolloin kämppiksenkin asumistuki lakkasi minun tulojeni takia. Kämppiksellä ei siis ollut enää varaa maksaa osuuttaan vuokrasta eikä minulla koko vuokraa, enkä tietenkään muutenkaan kaverin vuokria maksaisi. Vuokranantaja ei halunnut tehdä kahta erillistä vuokrasopimusta, mutta vuokrasopimus muutettiin vain minulle ja kämppis tuli alivuokralaiseksi. Kämppiksen opinnot ovat yhä kesken ja hän saa nykyään kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea. Minä olen edelleen töissä enkä saa tai tarvitse asumis- tai muita tukia.

Vähän aikaa sitten huomasimme viihtyvämme yhdessä tiiviimminkin ja päätimme alkaa seurustella. Toistaiseksi seurustelu on ollut tietenkin aika alkuvaiheissaan eikä vielä vakavaa, vaikka yhdessä asummekin. Tulevaisuudesta on kuitenkin myös puhuttu, kun yhteiselo on sujunut mukavasti. Näin lyhyen seurustelun jälkeen emme kumpikaan muuttaisi yhteen seurustelukumppanin kanssa emmekä välttämättä vielä parin vuodenkaan jälkeen. Itse emme siis koe olevamme avoliitossa, vaikka virallisesti niin ehkä on - vai onko?

Missä vaiheessa muuttuneesta tilanteesta pitäisi ilmoittaa Kelalle, pitäisikö vuokrasopimusta taas muuttaa (jos vuokranantaja siihen suostuu) ja miten seurustelu ja yhdessä asuminen vaikuttaa kämppiksen eläkkeensaajan asumistukeen?

Sain myös toisesta osiosta vastaukseksi jo, että lähtökohtaisesti samassa asunnossa asuvien kahden henkilön katsotaan asuvan avoliitossa. Jos asumistuen hakija haluaa kuitenkin osoittaa, ettei asu avoliitossa, tulee asumisjärjestelyistä yleensä antaa selvitys.

Mitään selvityksiä ei ole ainakaan pyydetty, ja ihmettelen, miksi olisikaan, kun kämppis on tosiaan alivuokralaisena. Onko siis tosiaan niin, että erillisistä vuokrasopimuksista (tai alivuokralaisuudesta huolimatta) yhdessä asuvien lähtökohtaisesti oletetaan olevan avoliitossa?

Kela | eläke-etuudet

Re: Kämppiksistä seurustelukumppaneiksi - eläkkeensaajan asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 02 Maalis 2020, 10:22

Hei Kamppis2!

Kerroit, että seurustelukumppanisi saa kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä ja eläkkeensaajan asumistukea.

Kuntoutustuki sekä asumistuki olisi hyvä tarkistuttaa jos olosuhteissa tapahtuu muutoksia kuten perhesuhteiden muutos (avo- tai avioliitto).

www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki-ilmoita-muutoksista

www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-ilmoita-muutoksista

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi