Eläkkeensaajan asumistuki ja avioliitto

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Sheena

Eläkkeensaajan asumistuki ja avioliitto

Lukematon viesti Kirjoittaja Sheena » 20 Maalis 2020, 20:42

Jos menen naimisiin ja puolisoni on työssäkäyvä tai opiskelija tai työtön, ja itse olen pienimmällä työkyvyttömyyseläkkeellä johon olen yksin ollessani saanut asumistukea putkiremontin velkaan ja yhtiövastikkeeseen. Niin miten kun emme voi asua heti yhdessä niin jos puolisoni ei saa asumistukea niin saanko minä asuntooni? Tarkoitus on asua yhdessä mutta nyt se ei heti ole mahdollista. Miten muuten avioliitto vaikuttaa eläkkeeseen?

Vieras

Re: Eläkkeensaajan asumistuki ja avioliitto

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Maalis 2020, 21:11

Kansaneläke on pienempi avo- tai avioliitossa olevalle kuin yksin asuvalle.Kun muutatte yhteen niin haette yleistä asumistukea koska puolisosi ei saa eläkettä.

Kela | eläke-etuudet

Re: Eläkkeensaajan asumistuki ja avioliitto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 23 Maalis 2020, 08:54

Sheena kirjoitti:
20 Maalis 2020, 20:42
Jos menen naimisiin ja puolisoni on työssäkäyvä tai opiskelija tai työtön, ja itse olen pienimmällä työkyvyttömyyseläkkeellä johon olen yksin ollessani saanut asumistukea putkiremontin velkaan ja yhtiövastikkeeseen. Niin miten kun emme voi asua heti yhdessä niin jos puolisoni ei saa asumistukea niin saanko minä asuntooni? Tarkoitus on asua yhdessä mutta nyt se ei heti ole mahdollista. Miten muuten avioliitto vaikuttaa eläkkeeseen?
Hei Sheena!

Eläkkeensaajan asumistuen piiriin kuuluvat muun muassa avio-/avoparit, joista toinen tai molemmat ovat oikeutettuja eläkkeensaajan asumistukeen.

Eläke tulee tarkistuttaa jos solmit avio-/avoliiton. Ja se on totta, että avio- tai avoliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa kansaneläkkeen määrä on määrältään hieman pienempi kuin yksin elävän.

Kansaneläkkeen täysi määrä on 662,86 euroa kuukaudessa. Jos olet avio- tai avoliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa, määrä on 591,79 euroa.

www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki-ilmoita-muutoksista

www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen

Ystävällisesti
Satu | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi