Omaisuuden lahjoittamisesta

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Huolissani

Omaisuuden lahjoittamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Huolissani » 31 Touko 2020, 13:14

Ennen yksinasumista asuin pitkään veljeni kanssa vuokralla saman katon alla. Normaaliin tapaan jaoimme kustannuksia, mutta yksi asia vaivaa erityisesti minua. Minulla oli tapana maksaa säännöllisesti veljeni nimissä olevia laskuja. Toki osa laskuista oli tavallaan yhteisiä (esim. sähkölasku, koska molemmat sitä yhtälailla kuluttivat) mutta oli niiden joukossa myös sellaisia laskuja, jotka olivat puhtaasti veljeni henk.kohtaisia, kuten vakuutusmaksuja. Eli miten on, onko Kelan tulkinta asiasta se, että kyse on ollut omaisuuden lahjoittamisesta, joka saattaisi vaikuttaa asumistuen määrään?

Samaten meillä oli tapana syödä usein pikaruokaa, jossa minä taisin olla useammin maksajana. Tuli myös joskus muillekin tarjottua. Onko tällainen tai muu vastaava tarjoaminen ollut omaisuuden lahjoittamista?

Ongelmani on se, että minulle on jo myönnetty asumistuki ja olen myös Kelaan jo ilmoittanut arvioni kuinka paljon omaisuutta olen lahjoittanut niiden viiden vuoden aikana joista hakemuksessa kysyttiin. Nyt vain pelkään että arvioni on ollut liian pieni ja todellisuudessa olisin lahjoittanut enemmän. Miten minun pitäisi toimia kun näin jälkikäteen tuollaisten asioiden selvittäminen vaikuttaa niin kovin hankalalta? Tosin mikäli Kelan tulkinta on se, että veljeni laskujen maksaminen tai ruoan tarjoaminen ei ole varsinaista omaisuuden lahjoittamista, niin silloin arvioni on ollut aika sopiva.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Vieras

Re: Omaisuuden lahjoittamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2020, 14:52

Ei kelasta tulla vahtimaan sinun syömisiä.Ihme että et kaupassa käyntiä laske omaisuuden lahjottamiseksi.Jos haluat käydä ulkona syömässä niin kyllä sinä niin saat tehdä.

Kela | eläke-etuudet

Re: Omaisuuden lahjoittamisesta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 02 Kesä 2020, 08:38

Hei Huolissani!

Asumistuki voidaan evätä tai sen määrää voidaan alentaa, jos hakija on heikentänyt taloudellista asemaansa lahjoittamalla asumistukeen vaikuttavaa omaisuuttaan (mm. kiinteistön tai huomattavan summan rahaa) tai muulla toimenpiteellä. Muuna toimenpiteenä voidaan pitää esimerkiksi luopumista tulosta (huoneenvuokratulo ja muu omaisuuden tuotto), johon asumistuen hakijalla olisi oikeus.

Kun tuen epäämistä tai alentamista harkitaan, selvitetään, onko taloudellisen aseman heikentäminen vaikuttanut
- hakijan oikeuteen saada asumistukea tai
- olennaisesti asumistuen suuruuteen.

Jos asia mietityttää sinua, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin voimme selvittää asian.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi