Eläkkeensaajan asumistuki, Kelan vastaukset ihmetyttävät

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Riimukivi

Eläkkeensaajan asumistuki, Kelan vastaukset ihmetyttävät

Lukematon viesti Kirjoittaja Riimukivi » 02 Kesä 2020, 17:22

Kysymys: Voinko saada eläkkeensaajan asumistukea? Olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Aikuinen tyttäreni, joka opiskelee ja tuloa on vain opintoraha, asuu luonani. Minä yksin maksan asumiskustannukset ja myös vuokrasopimus on vain minun nimissäni. Soittaessani Kelaan sanottiin, että kyllä saan,hae pois. Seuraava henkilö sanoi etten voikaan saada. Vuosina 2012-2014 sain eläkkeensaajan asumistukea,vaikka tyttäreni oli silloinkin jo täysi-ikäinen ja asui kanssani. Onko laki siis muuttunut tällä välin? Mikä tässä asiassa on totuus.?? Pykälässä 9§ mainitaan että otetaan huomioon tosiasialliset kustannukset hakijalla ja toisessa kohdassa lukee, että esim. Jos on avoliitossa,avioliitossa tai rekisteröidyllä parisuhteessa ja vain toisella on oikeus eläkkeensaajan asumistukeen, maksaa Kela koko tuen hänelle. Tässäkin tapauksessa vain toisella, eli minulla on oikeus eläkkeensaajan asumistukeen ja minun mielestäni se kuuluisi maksaa minulle koska minä maksan asumiskustannukset. Miksi vanhempi ja tytär asemassa olisi tänä päivänä eri asia? Ja saimme muutamia vuosia sitten, tilanne oli samanlainen. Ihmettelen.

Kela | eläke-etuudet

Re: Eläkkeensaajan asumistuki, Kelan vastaukset ihmetyttävät

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 03 Kesä 2020, 08:42

Hei, Riimukivi!

Eläkkeensaajan asumistuen piiriin kuuluvat yksin asuvat eläkeläiset, avio-/avoparit, joista toinen tai molemmat ovat oikeutettuja eläkkeensaajan asumistukeen ja ruokakunnat, joiden kaikki jäsenet ovat oikeutettuja eläkkeensaajan asumistukeen. Kaikki muut ruokakunnat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin. Eli tyttäresi kanssa kuulutte yleisen asumistuen piiriin.

Lisää aiheesta: www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki.

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2020, 10:30

Siispä ihmettelen, miksi aiemmin on maksettu ja nyt ei maksettaisi? 2014 elokuuhun asti oli, että asuin tyttären kanssa, sain eläkkeensaajan asumistukea. Siitä löytyy todisteet. Onko tullut lakimuutos? ? Kummallista, että annatte Kelasta eri vastauksia, kuka nyt sattuu vastaamaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2020, 10:37

Tässä siis rankaistaan Kelan toimesta yksinään taloutta pystyssä pitävää vanhempaa, joka yrittää auttaa sairastavaa lastaan? Minun pitäisi siis tehdä vuokrasopimus lapseni kanssa, että olisin eri ruokakuntaa hänen kanssaan?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2020, 11:33

Vieras kirjoitti:
03 Kesä 2020, 10:37
Tässä siis rankaistaan Kelan toimesta yksinään taloutta pystyssä pitävää vanhempaa, joka yrittää auttaa sairastavaa lastaan? Minun pitäisi siis tehdä vuokrasopimus lapseni kanssa, että olisin eri ruokakuntaa hänen kanssaan?
Ei se vuokrasopimuksen teko auta, olette yhä samaa ruokakuntaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Kesä 2020, 11:37

Vahemmat ja lapset kuuluvat samaan ruokakuntaan.Vuokrasopimuksen teko lapsen kanssa ei muuta asiaa.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 05 Kesä 2020, 09:57

Vieras kirjoitti:
03 Kesä 2020, 10:30
Siispä ihmettelen, miksi aiemmin on maksettu ja nyt ei maksettaisi? 2014 elokuuhun asti oli, että asuin tyttären kanssa, sain eläkkeensaajan asumistukea. Siitä löytyy todisteet. Onko tullut lakimuutos? ? Kummallista, että annatte Kelasta eri vastauksia, kuka nyt sattuu vastaamaan.
Hei!

Lait eläkkeensaajan asumistuesta ja yleisestä asumistuesta ovat muuttuneet tältä osin 1.1.2015 alkaen. Nykyisen lainsäädännön mukaan voitte ruokakuntana hakea yleistä asumistukea kuten edellä on ohjeistettu.

Mukavaa viikonloppua! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi