Täysi vanhuuseläke

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Leipuri1956

Täysi vanhuuseläke

Lukematon viesti Kirjoittaja Leipuri1956 » 19 Kesä 2021, 20:39

Saan varhennettua eläkettä. Nouseeko määrä kun täyttää 65v.

Kela | eläke-etuudet

Re: Täysi vanhuuseläke

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 21 Kesä 2021, 08:35

Hei, Leipuri1956!

Varhennetun eläkkeen määrä on pysyvästi pienempi kuin vanhuuseläkkeen, joka alkaa 65-vuotiaana.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Rikuo

Lukematon viesti Kirjoittaja Rikuo » 22 Kesä 2021, 12:23

Hei!
Olen hakenut vanhuuseläkettä kelalta, nyt minun pitäisi toimittaa kelaan selvitys työttömyyspäivärahan lisäpäivistä Heinäkuun alkuun mennessä, en ole koskaan saanut mitään ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, joten miten voisin tällaisen lausunnon edes toimittaa kelaan? Olen viikko sitten lähettänyt kysymyksen kelaan, että mistä tällaisen selvityksen saan?? En ole vielä saanut vastausta.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 22 Kesä 2021, 14:57

Hei Rikuo!

Jos hakee vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella, tulee hakemukseen liittää mukaan lisäpäivien maksajan antama todistus työttömyyspäivärahan lisäpäivistä. Neuvoisin sinua soittamaan asiakaspalveluumme, niin voisimme tarkistaa tilanteen.

Yhteystiedot: www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet

Rikuo

Lukematon viesti Kirjoittaja Rikuo » 23 Kesä 2021, 17:24

Kiitos vastauksesta, olen ollut yhteydessä kelaan, jossa hakemus on virkailijan toimesta esitäytetty 16.6.2021 silloin hakemukseen on tullut ruksi väärään paikkaan, kun olisi pitänyt hakea pelkkää vanhuuseläkettä ja takuueläkettä, samoin hakemukseen on tullut väärä ajankohta, 1.9.2021 alkaen, kun olisi pitänyt olla 1.10.2021 alkaen. Onko minun nyt haettava uudelleen kyseistä eläkettä vai korjataanko edellämainittu päivämäärä kelassa automaattisesti kun hakemusta käsitellään?
Viimeksi muokannut Kela | eläke-etuudet, 24 Kesä 2021, 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: poistettu henkilötietoja

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 24 Kesä 2021, 10:00

Hei Rikuo!

Kyseiset asiat pitäisi pystyä korjaamaan hakemusta käsiteltäessä jos olet ilmoittanut, että hakemuksella olevat tiedot ovat virheelliset ja kertonut oikeat tiedot. Jos et ole vielä ilmoittanut asiasta, sinun kannattaa soittaa asiakaspalveluumme mahdollisimman pian tai lähettää viesti OmaKela palvelun kautta.

Mukavaa juhannusta sinulle!

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet

Rikuo

Lukematon viesti Kirjoittaja Rikuo » 05 Heinä 2021, 19:09

Hei!
Olen tänään saanut päätöksen vanhuuseläkkeestä, joka perustuu yksityisen ja julkisen alan ansiotyöhön, se on 1.10 alkaen 52,59 €/kk. Ilmoituksesta käy ilmi myös että, koska eläkkeen määrä alittaa säädetyn rajamäärän, se maksettaisiin kertakorvauksena, joka olisi 11 529,83 € kysyisin miten tämä summa vaikuttaa esim. Toimeentulotukipäätökeseen, jos joudun sitä jatkossa hakemaan, onko kyseinen eläkkeen kertakorvaus ns. Ylimääräistä tuloa, joka huomioidaan toimeentulotukilaskelmassa?
Ystävällisin terveisin xxxx
Viimeksi muokannut Kela | eläke-etuudet, 08 Heinä 2021, 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestistä on poistettu henkilötietoja.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Heinä 2021, 19:51

Erkki, kyllä on.Kertakorvaukset huomioidaan toimeentulotuessa tulona.Tässä linkki jossa se sanotaan.Kohdassa muut tulot. Sinun pitää käyttää tuo summa elämiseen ja voi olla että sitä vyörytetään useammalle kuukaudelle.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tul ... aikuttavat

Rikuo

Lukematon viesti Kirjoittaja Rikuo » 06 Heinä 2021, 19:39

Rikuo kirjoitti:
05 Heinä 2021, 19:09
Hei!
Olen tänään saanut päätöksen vanhuuseläkkeestä, joka perustuu yksityisen ja julkisen alan ansiotyöhön, se on 1.10 alkaen 52,59 €/kk. Ilmoituksesta käy ilmi myös että, koska eläkkeen määrä alittaa säädetyn rajamäärän, se maksettaisiin kertakorvauksena, kysyisin miten tämä summa vaikuttaa esim. Toimeentulotukipäätökeseen, jos joudun sitä jatkossa hakemaan, onko kyseinen eläkkeen kertakorvaus ns. Ylimääräistä tuloa, joka huomioidaan toimeentulotukilaskelmassa, entä asumistukeen?

Rikuo

Lukematon viesti Kirjoittaja Rikuo » 07 Heinä 2021, 17:03

Hei!
Odotan edelleen kelan vastaavan viestiini, arvoisa nimimerkki "vieras" jakamasi linkin sivulla mainitaan toimeentulotukihakemusessa huomioitavia tuloina mm. työeläke, kohdassa muut tulot mainitaan "vakuutustulot ja kertakorvaukset" jos eläke on jo yksi huomioitava tulo, miten se enää on myös "muuta tuloa"? Kyseessä on loppuelämän työeläke, joka päiville jaettuna on siis sen noin 50 €/kk.