oikeus ihmisarvoiseen elämään

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

vamma53

oikeus ihmisarvoiseen elämään

Lukematon viesti Kirjoittaja vamma53 » 24 Syys 2017, 15:26

En enää tiedä mitä voin tehdä. Olen yrittänyt saada hoitotukea, asumistukea ja toimeentulotukea. En saa mitään näistä. Eläke on 948 euroa. Tämä summa kuluu lähes kaikki sirauksieni hoitoon, hoitoapuun ja kotiapuun. Ei todellakaan jää mitään elämiseen, joten olen nyt neljä vuotta lainannut ihmisiltä rahaa.
Anoin korotusta hoitotukeen, kun raha ei riittänyt hoitooni. Kelan vastaus oli, että suuret hoitokulut eivät oikeuta hoitotukeen ja alkoi periä takaisin maksettuja hoitotukia takautuvasti. Lääkärin mielestä tarvitsen jatkuvaa seurantaa ja apua selvitäkseni kotona. Kelan mielestä en tarvitse.
Hain asumistukea, jotta saisin edes siitä helpotusta. Kelan mielestä asumiskustannukseni eivät oikeuta asumistukeen.
Lopulta oli pakko hakea toimeentulotukea. Kelan vastaus oli, että toimeentulotuki on viimeinen etuisuus. Tiedän tämän. Kela sanoi, että kaikki realisoitava omaisuus on myytävä. Tein tämän ja maksoin velkojani. Kela ei usko, että olen täysin rahaton. En kykene mistään saamaan tai ansaitsemaan lisätuloja. Tililläni oli rahaa, joka oli jäljellä ottamastani velasta. Kela katsoi sen tuloksi. En minä mitenkään pysty kahteen kertaan käyttämään samaa rahaa.
Voisiko joku asiantuntija kertoa, mitä voin vielä tehdä, kun kaikki on myyty. Ellei sairauteni vaatisi jatkuvaa hoitoa ja hoitajaa avuksi, voisin selvitä eläkkeelläni. En kuitenkaan ole itse hankkinut näitä sairauksia. Niskan välilevyleikkauksia kaksi, joista pahat kivut. Selkäleikkausten vuoksi loputkin toiminnat ovat vaikeita. Kahden aivokasvaimen jälkeen pää sekaisin ja en selviydy yksin yhtään kodin ulkopuolella. Tasapaino niin huono, että kaatuilen jatkuvasti. Siitä on mustelmia jatkuvasti. Kädet eivät nouse kuin hartioiden tasolle. Tämä vaikeuttaa pukeutumista, riisumista ja peseytymistä.
En saa enkä voi kantaa, nostaa, kurkottaa. Tarvitsen apua aivan tavallisiin asioihin.
Kodin ulkopuolella on pakko olla joku katsomassa perään.
Nämä sairaudet ja kivut ovat yhtä ********. Minulla ei ole ketään sukulaista tai tuttavaa, joka voisi auttaa. Olen täysin ostoavun varassa. Psykiatri ja koko hoitoryhmä yrittää pitää minua hengissä, mutta tämä Kelan toiminta lisää masennuksen syvyyttä.
Mitä voin vielä tehdä, jotta saisin apua, jolla ostaa apua?

Etta

Re: oikeus ihmisarvoiseen elämään

Lukematon viesti Kirjoittaja Etta » 24 Syys 2017, 17:17

Olisiko sinun mahdollista olla yhteydessä oman kuntasi sosiaalipalveluihin/vammaispalveluihin/vanhustenpalveluihin (riippuen siis toki iästäsi) ja pyytää palvelutarpeenarviota.

Kliivia

Lukematon viesti Kirjoittaja Kliivia » 24 Syys 2017, 17:22

Kerrot käyttäväsi ostopalvelua kun hankit apua. Onko kyseinen palvelu vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua vai mitä? Onko sinulle tehty kotikuntasi vammaispalveluista palvelutarpeen arviointi? Onko vammaispalveluista arvioitu, että kykenetkö ylipäätään asumaan yksin kotona vai tarvitsisitko esimerkiksi tuettua asumista?

Toimeentulotuen näkökulmasta sinun olisi ensisijaisesti pitänyt käyttää omaisuutesi myynnistä saamasi varat elantoosi eikä velkojen maksuun.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 25 Syys 2017, 09:49

Hei vamma53!

Eläkettä saavan hoitotukeen voi saada korotuksen kustannusten perusteella. Korotus voidaan tehdä vain perushoitotuesta korotettuun hoitotukeen. Korotetusta hoitotuesta ylimpään tällaista muutosta ei voida tehdä.

Kerrot hakeneesi myös eläkkeensaajan asumistukea ja perustoimeentulotukea. Näissä etuuksissa on tarkat määräytymisperusteet joiden täyttyessä etuutta voidaan myöntää.

Asuinkuntasi sosiaalitoimelta voit hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kuten edellä vastaajat ovat maininneet, myös kunnan mahdolliset vammais- tai vanhuspalveluiden piiriin kuuluvat tukitoimet olisi kohdallasi hyvä selvittää. Ota aluksi yhteyttä oman asuinkuntasi sosiaalitoimeen ja kerro tilanteestasi.

Ari | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi