Vammaistuen päättyminen

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Vieras

Vammaistuen päättyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Syys 2018, 11:09

Tarkoitukseni on hakea osatyökyvyttömyyseläkkeeltä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle. Mikäli eläkelaitos tekee myönteisen päätöksen ja täten pääsen työkyvyttömyyseläkkeelle. Miten minun tulee toimia, kun tällä hetkellä saan korotettua vammaistukea?

Kela | eläke-etuudet

Re: Vammaistuen päättyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 07 Syys 2018, 14:46

Hei!

Eläkettä saavan hoitotuki voidaan myöntää henkilölle, joka saa täyttä työkyvyttömyyseläkettä.

Jos sinulle myönnetään eläkeoikeus, voit hakea hoitotukea lomakkeella EV 256 sekä C-lääkärinlausunnolla tai vastaavalla.

Jos sinulle on vasta myönnetty 16 vuotta täyttäneen vammaistuki (sama hakemus), voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme, niin selvitämme, voidaanko hakemus käsitellä hoitotukena.

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Syys 2018, 09:15

Olen saanut korotettua vammaistukea jo vuodesta 1994. Sairauteni ovat edenneet sellaiseen muotoon, että tarvitsen apua useassa asiassa. Kelaan toimitetuissa kuntoutuslausunnoista ja potilaskertomuksista selviää toimintakyky ym. tiedot.

Pitääkö vielä pyytää lääkäriltä C-todistus hoitotuen hakua varten?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 10 Syys 2018, 10:37

Hei vieras!

Jos tämän hetkisistä kuntoutuslausunnoista ja potilaskertomuksista selviää hoitotuen käsittelyä varten tarvittavat tiedot, ei lääkärin C-lausuntoa tarvita.
Muussa tapauksessa C-lausuntoa tullaan pyytämään erikseen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Syys 2018, 17:58

Mikäli minulle myönnetään täysi työkyvyttömyyseläke, lopettaako Kela itse vammaistuen maksun, vai pitääkö se itse ilmoittaa päättyväksi? Saako eläkkeen saajan hoitotukea taannehtivasti siltä ajalta, kun vammaistukea ei enää saa ja eläkkeen saajan hoitotuki on haussa tai vielä hakematta?

Toivon, että ymmärrätte mitä kirjaimellisesti tarkoitan

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 17 Syys 2018, 10:22

Hei!

Kuvailemassasi tilanteessa sinun kannattaa eläkepäätöksen saatuasi olla yhteydessä asiakaspalveluumme Vammaistuet 020 692 211. Vammaistuen maksuun on mahdollista pyytää maksuestettä, jotta välttyisi mahdollisilta liikamaksuilta. Oikeus eläkettä saavan hoitotukeen tutkitaan takautuen enintään 6 kuukauden ajalta.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela sairausetuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Syys 2018, 14:12

Onko siis kaikkein paras vaihtoehto, että pyydän maksuesteen vammaistuelle, kun laitan työkyvyttömyyshakemuksen Kelaan? Onko minulla kuitenkin sitten mahdollista saada ne vammaistuet joista olen maksuesteen pyytänyt, sen jälkeen kun joko Kela tai Keva on työkyvyttömyyseläkkeen minulle myöntänyt, siltä ajalta kun odotan päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 18 Syys 2018, 15:17

Hei!

Mikäli työkyvyttömyyseläke myönnettäisiin sinulle, on tuolloin ensisijainen etuus eläkettä saavan hoitotuki.
Kuten Satu tuossa mainitsikin on sinulla mahdollista pyytää työkyvyttömyyseläkkeen käsittelyn ajaksi maksueste vammaistukeen estäen liikamaksun synnyn,
mikäli eläke hylättäisiin voidaan vammaistuki ottaa uudelleen maksuun sieltä alkaen kun maksueste on laitettu.
Jos eläke myönnetään tulee hakea eläkettä saavan hoitotukea ja se voidaan käsitellä takautuvasti siitä alkaen kun työkyvyttömyyseläke on mahdollisesti myönnetty.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Syys 2018, 10:29

Enkö saa siis mitään tukea työkyvyttömyyseläkkeen käsittelyajalta? Vaikka olen koko käsittelyn ajan työmarkkinatuella ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Syys 2018, 11:04

Toimitan työkyvyttömyyshakemuksen sinne Kelaan, käsittelette sitä muutaman viikon. Sitten ehkä toimitatte sen Kevaan joka taas käsittelee sitä muutaman viikon. Vai lähetättekö te sen heti Kevaan saatuanne sen?

Miten pitkä työkyvyttömyyshakemuksen käsitttelyaika pidemmillään voi olla?