Eläkeläis-kortti

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Nheimo

Eläkeläis-kortti

Lukematon viesti Kirjoittaja Nheimo » 19 Loka 2019, 11:00

Hei,

Olen ymmärtänyt että henkilö, jolle on myönnetty Kelan eläketuki-eläke, ei voi saada kansaneläkeläisen kela-korttia, onko näin? Haluaisin hyödyntää eläkeläisille myönnettäviä alennuksia, esim. VR:n matkalipuissa, vesijumppa- ja kuntosali-palveluissa, (sohvalla makaamisen sijaan), ja olenko oikeutettu saamaan eläkeläis-alennuksia. Miten voisin saada eläkeläis-alennuksia ilman Kelan eläkeläis-korttia, ja siis todistettua status jos on saatavissa, mietin?
Nurinkurista tilanteessa on se että eläketuki-eläkeläinenhän se on kaikista eläkeläisistä se pienituloisin - toimeentuloni ja eläke 785€/kk. Mietin että kun olen nyt 61-vuotias, että pitääkö minun siis odottaa 65 ikävuoteen saadakseni kortin ja eläkeläis-alennukset eri luukuilla. Onko tässä selvä epäkohta Kelan prosesseissa, olisiko korjattavissa jos Kela myöntäisi kaikille eläkeläisilleen eläkeläiskortit? Minusta Kelan tulisi tehdä korjaus tässä asiassa. Kenelle tai mihin tulee tehdä valitus/korjausesitys asian saamiseksi liikkeelle, onko instanssi Kela, eduskunta vai oikeusasiamies, mietin?

Vieras

Re: Eläkeläis-kortti

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Loka 2019, 11:34

Palveluntarjoajat päättävät itse alennuksista,joten käy kysymässä saatko alennuksia.Kela ei alennuksista päätä.

Kela | eläke-etuudet

Re: Eläkeläis-kortti

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 21 Loka 2019, 10:53

Hei Nheimo!

Kela lähettää kortin alle 65-vuotiaalle täyden kansaneläkkeen saajalle ilman eri pyyntöä sen jälkeen, kun eläke on myönnetty. Myös vajaata kansaneläkettä saava henkilö voi saada kortin, jos hän ei saa työeläkettä Suomesta. Jos kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyyseläke on myönnetty määräaikaisena kuntoutustukena, korttia ei voida myöntää.

Eläketuen saaja ei ole oikeutettu kansaneläkkeensaajan korttiin. Mutta mahdollisia eläkeläisalennuksia varten voit pyytää Kelasta todistuksen eläketuesta. Palveluntuottajat päättävät itse etuudensaajille antamistaan alennuksista ja siitä, minkälaisia todistuksia etuisuuksien saaminen edellyttää. Suosittelenkin kääntymään suoraan palveluntuottajan puoleen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi