Työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

elaKELAlainen 162020

Työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle

Lukematon viesti Kirjoittaja elaKELAlainen 162020 » 20 Tammi 2020, 14:04

Hei, olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan sen lisäksi kansaneläkettä Kelalta. Vanhuuseläkkeeni alkaa kesällä (olen silloin 63,6 v). Miten tilanne silloin muuttuu kansaneläkkeen suhteen? Pitääkö Kelalle tehdä uusi eläkeanomus?

Minulla on eläkevakuutussäästöjä, joita on tarkoitus nostaa kahden vuoden ajan sen jälkeen kun täytän 65. Vaikuttavatko nuo ylimääräiset eläkesäästöt silloin kansaneläkeekkeen maksamiseen? Jos ne vaikuttavat, miten sitten kahden vuoden jälkeen kun säästöt on saatu?

Ystävällisin terveisin elaKELAlainen 162020

Kela | eläke-etuudet

Re: Työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 21 Tammi 2020, 11:48

Hei elaKELAlainen 162020!

Sinun ei tarvitse tehdä uutta kansaneläkehakemusta Kelaan vanhuuseläkkeen alkaessa, ellei työeläkkeesi määrä muutu. Jos työeläkkeen määrä pysyy samana, myös kansaneläkkeen maksaminen jatkuu ennallaan. Kelan maksama työkyvyttömyyseläke muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi, kun täytät 65 vuotta.

Yksilölliseen eläkevakuutukseen perustuva eläke otetaan tulona huomioon kansaneläkkeessä silloin, jos et ole ottanut eläkevakuutusta itse, vaan eläke maksetaan esimerkiksi työsuhteen perusteella. Yksilölliseen eläkevakuutukseen perustuvaa eläkettä ei huomioida kansaneläkkeeseen vaikuttavana tulona silloin, jos olet ottanut vakuutuksen yksityishenkilönä, yksityisenä liikkeen- tai ammatinharjoittajana tai maatalousyrittäjänä. Jos yksilölliseen eläkevakuutukseen perustuvalla eläkkeellä on vaikutusta kansaneläkkeeseesi, tulee sinun tehdä kansaneläkkeen tarkistushakemus silloin, kun eläkkeen maksaminen alkaa ja päättyy.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi