Valitus päätökseen ja uusi työkyvyttömyyshakemus

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Nordlm2

Valitus päätökseen ja uusi työkyvyttömyyshakemus

Lukematon viesti Kirjoittaja Nordlm2 » 05 Maalis 2020, 10:34

Hei,
Olen saanut Kela:lta hylkäävän päätöksen työkyvyttömyyseläkkeestä. Olen 57v. nainen.
Olen ollut yli 10 vuotta osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja minulla on pikku hiljaa toimintakykyä alentava sairaus. Olemme vuosien varrella, työnantajan kanssa yhteistyössä, keventäneet suuresti sekä työtehtäviäni että työaikaani. Viimeisinä vuosina tein 18 tuntia viikossa, mutta en enää selvinnyt työtehtävistäni. Viime syyskuun alusta olen joutunut olemaan sairaslomalla. Minulle on kirjoitettu sairaslomaa elokuun 2020 loppuun ja Kela on myöntänyt sairauspäivärahan sinne saakka. Tällöin tulee täyteen 300 päivää.
Olen vuosien varrella aktiivisesti hoitanut ja kuntouttanut sairauttani ja olen todella ollut motivoitunut pysymään työssäni, mutta en siihen enää pystynyt järjestelyistä huolimatta.
Kelan hylkäävä päätös oli tietysti pettymys.

1. Kysymykseni kuuluu: Voinko tehdä yhtä aikaa sekä:
-valituksen että
-uuden työkyvyttömyyseläkehakemuksen.

2.
Miten valitus tehdään? Tuskin oma selostus lainkaan riittää? Laitetaanko siihen Uusi lääkärintodistus vai mennäänkö valituksessa päätöksen teksti lause lauseelta ja lääkärinkö tulee kumota lauseiden väärin tulkitut oletukset? Miten 30 päivää lasketaan, koska tuskin ehdin saada ajan erikoislääkärille tuossa ajassa.

3. Jos voin tehdä heti myös uuden työkyvyttömyyseläkehakemuksen, niin tuleeko siihen olla kaikki samat (kuin edellisessä hakemuksessa), mutta päivitetyt, paperit: mm. -työnantajan lausunto tarkennettuna -työterveyslääkärin uusi lausunto -oma kuvaus
-Sekä asiantuntijalääkärin/erikoislääkärin tuore lausunto.

Kiitos jo etukäteen vastauksestanne

Kela | eläke-etuudet

Re: Valitus päätökseen ja uusi työkyvyttömyyshakemus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 05 Maalis 2020, 11:54

Hei Nordlm2!

Valitusaika on 37 päivää päätöksen postituspäivästä. Viimeinen valituspäivä on mainittu päätöksen liitteenä lähetetyssä valitusosoituksessa, jossa on ohjeet päätöksestä valittamiseen. Löydät ohjeet valituksen tekemiseen myös täältä: www.kela.fi/paatoksesta-valittaminen. Voit halutessasi toimittaa valituksen liitteeksi uuden lääkärinlausunnon tai muita lisäselvityksiä. Voit mainita valituksessa, että toimitat uuden lääkärinlausunnon myöhemmin, jos et ehdi saada sitä valitusajan loppuun mennessä.

Voit halutessasi hakea työkyvyttömyyseläkettä uudelleen valitusajan päättymisen jälkeen ja toimittaa liitteeksi uuden lääkärinlausunnon.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Au Rinko

Lukematon viesti Kirjoittaja Au Rinko » 06 Huhti 2020, 17:28

Hei!

Olisin tiedustellut, että onko mahdollista saada pidempää valitusaikaa isän asumistuki päätökselle?
Karanteeniaikana en ole voinut käydä isän luona, joka asuu toisella paikkakunnalla. Olisin käynyt hänen kanssaan läpi uudestaan tulot ja menot ja tarkistanut, että kaikki tiedossa.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 07 Huhti 2020, 11:42

Hei Au Rinko!

Valituksen toimittamiselle ei voida antaa lisäaikaa. Valituksen tulee olla Kelassa 37 päivän sisällä päätöksen postituspäivästä. Viimeinen valituspäivä on mainittu päätöksen mukana tulleessa valitusosoituksessa. Voit kuitenkin valituksen käsittelyn aikana toimittaa lisäselvityksiä, jos et ehdi saada niitä ennen valitusajan päättymistä. Valituksessa kannattaa ilmoittaa, jos toimitat lisäselvityksiä myöhemmin.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi