Muuto eläkeläisen luokse

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

sigon82

Muuto eläkeläisen luokse

Lukematon viesti Kirjoittaja sigon82 » 09 Huhti 2020, 19:21

Olen yksinhuoltajaäiti ja haluan muuttaa pois nykyisestä asunnostani. Lapsuuden ystäväni äiti tarjoasi, että minä ja lapseni asuisimme hänen luonaan niin kauan kuin tarvitsemme. Rouva asuu yksin ja saa Kelasta kansaneläkettä. Jos muutamme hänen luo asumaan, vaikuttaisiko se hänen kansaneläkkeen määrään?

Vieras

Re: Muuto eläkeläisen luokse

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Huhti 2020, 21:04

Ei vaikuta,mutta jos saa eläkkeensaajan asumistukea niin siihen vaikuttaa,koska se muuttuu yleiseksi asumistueksi kun muutatte hänen luokseen.

sigon82

Lukematon viesti Kirjoittaja sigon82 » 10 Huhti 2020, 12:23

Kiitos "Vieras" vastauksestasi. Hänellä ei ole muuta tukea kuin tämä kansaneläke ja hän omistaa asunnon.
Odotan kuitenkin, että Kela vahvistaa vastauksesi ja antaa ehkä lisätietoja ennen kuin teen mitään.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 14 Huhti 2020, 08:32

sigon82 kirjoitti:
09 Huhti 2020, 19:21
Olen yksinhuoltajaäiti ja haluan muuttaa pois nykyisestä asunnostani. Lapsuuden ystäväni äiti tarjoasi, että minä ja lapseni asuisimme hänen luonaan niin kauan kuin tarvitsemme. Rouva asuu yksin ja saa Kelasta kansaneläkettä. Jos muutamme hänen luo asumaan, vaikuttaisiko se hänen kansaneläkkeen määrään?
Hei, sigon82!

Muutos ei vaikuta kansaneläkkeen määrään. Kansaeläke tulee tarkistuttaa, jos perhesuhteissa tapahtuu muutos (avo-, avioliitto, rekisteröity parisuhde).

www.kela.fi/vanhuuselake-ilmoita-muutoksista

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi