0-tuntisopimuslainen eläkeläinen

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Vieras

0-tuntisopimuslainen eläkeläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Kesä 2020, 21:50

Miksi 0-tuntisopimuksella työsuhteessa olevilla ei lasketa vuosituloansioita jaettuna kahdellatoista ja siitä laskettu kuukausiansio joka vaikuttaa tai ei työeläkkeen tulorajaan. 0-tuntisopimuksia tehdään vielä paljon naisvaltaisilla aloilla. Työnantajalla ei ole mitään velvoitetta osoittaa työtä ja siten on paljon palkattomia jaksoja. Toisina aikoina sitten taas töitä. Eli palkka ei ole mitenkään kiinteä kuukausi tasolla. Eli tässä tehdään työkyvyttömyyseläkkeellä olevan työnteko mahdottomaksi koska voi menettää eläkkeen muutaman tulorajan ylimenevältä kuukaudelta eikä työnantajalla ole tarjotakaan tunteja seuraavana kuukautena.

Vieras

Re: 0-tuntisopimuslainen eläkeläinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Kesä 2020, 22:30

Miksi olet työkyvyttömyyseläkkeellä,kun näytät olevan työkykyinen ja innokas tekemään töitä?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 00:21

Vieras kirjoitti:
25 Kesä 2020, 21:50
Miksi 0-tuntisopimuksella työsuhteessa olevilla ei lasketa vuosituloansioita jaettuna kahdellatoista ja siitä laskettu kuukausiansio joka vaikuttaa tai ei työeläkkeen tulorajaan. 0-tuntisopimuksia tehdään vielä paljon naisvaltaisilla aloilla. Työnantajalla ei ole mitään velvoitetta osoittaa työtä ja siten on paljon palkattomia jaksoja. Toisina aikoina sitten taas töitä. Eli palkka ei ole mitenkään kiinteä kuukausi tasolla. Eli tässä tehdään työkyvyttömyyseläkkeellä olevan työnteko mahdottomaksi koska voi menettää eläkkeen muutaman tulorajan ylimenevältä kuukaudelta eikä työnantajalla ole tarjotakaan tunteja seuraavana kuukautena.
Eikait työkyvyttömyyseläkeläinen tarvitse töitä? Hänhän on eläkkeellä koska ei kykene työhön ja saa eläkettä. Pois tämmöiset työelämästä ja työt oikeasti töitä tarvitseville eikä ahneille eläkeläisille.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 26 Kesä 2020, 10:24

Hei!

Työkyvyttömyyseläkkeen ansioraja on 834,52 e/kk (v.2020). Ansiot huomioidaan bruttomääräisinä ja pääsääntöisesti maksuperiaatteen mukaisesti. Työkyvyttömyyseläke jätetään lepäämään, jos ansaintaraja ylittyy vähintään kolmena peräkkäisenä kuukautena. Yksi lyhytaikainen työskentelyjakso ansiorajan ylittävästi (ansiot yli rajan enintään 2 peräkkäisenä kalenterikuukautena) voidaan tulkita työkokeiluksi. Tällöin työkyvyttömyyseläkkeen maksamista jatketaan.

Jos ansiorajan ylittäviä lyhytaikaisia työskentelyjaksoja on kaksi tai useampi vuodessa, työkyvyttömyyseläkeoikeus täytyy tarkistaa. Työkyvyttömyyseläkeoikeus tarkistetaan myös silloin, kun kuukausiansioraja on ylittynyt lyhyellä aikavälillä kolmannen kerran, mutta eläkettä ei voida jättää lepäämään (työansiot esim. joka toinen kuukausi yli ansiorajan, joka toinen kuukausi ansaintarajoissa). Oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen ratkaistaan aina tapauskohtaisesti, emmekä tällä palstalla voi ottaa kantaa asiaan tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 17:56

Kiitos vastauksesta. Näille kahdelle tilanteestani hiukan. Noin kymmenen vuotta sitten jouduin rikoksen uhriksi. Olin siihen asti ollut työelämässä vajaa 30 vuotta. Edessä oli pitkiä kuntoutusjaksoja ja tämän vuoksi jouduin olemaan työstäni pois pitkiä jaksoja. Työnantajan oli hyvin vaikea toimia tapauksessani koska sijaisen löytäminen oli aina hankalaa. Vakuutusyhtiön, työnantajan ja lääkärin toimesta minut todettiin työkyvyttömäksi ja inva -aste on 100%. Ikäni puolesta lähentelen kuuttakymmentä. Maalis-huhtikuussa autoin vanhuksia pahimpaan korona-aikaan omalla tavallani mihin pystyin. Oma tilani sen jälkeen huononi kuudeksi viikoksi ja muiden auttamiset jäi. Tämä yritys jolle tein töitä ilmoitti myös että akuutti avuntarve asiakkaille on ohi toistaiseksi. Minun työkyvyttömyyseläke on matalapalkka-alan vuoksi niin pieni ja reilusti köyhyysrajan alla elän. Jos sattuu saamaan tai tulee jaksoja jolloin pystyy tekemään, niin työtulot vaikuttavat myös eläkkeen veroprosenttiin joka nousee huomattavasti. Eli ei se rinnalla nautittu työtulo mikään lottovoitto ole vaan itse koen jollain lailla tarpeellinen ihminen tässä yhteiskunnassa, auttaen myös muita siinä samalla.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 19:23

Itsekin olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja elän pienellä kansaneläkkeellä,asumistuella ja takuueläkkeellä,mutta en valita.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 20:46

"Itsekin olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja elän pienellä kansaneläkkeellä,asumistuella ja takuueläkkeellä,mutta en valita."

Vähäinenkin työssäkäynti osa- tai kokotyökyvyttömyyseläkkeellä on yksilön ja yhteiskunnan etu. Työssäkäyvien verorahoista ne sinunkin asumistuet maksetaan. Kyllä Suomessa on paljon ihmisiä, etenkin vanhuksia, jotka elävät pienellä eläkkeellä sortuvassa mökissään, ilman asumistukia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Kesä 2020, 08:26

Älä puhu mulle noin kun et tiedä historiaani.Mun työhistoria on noin kolme kuukautta.Luuletko että kukaan ottaa sua töihin 40 vuotiaana jolla ei ole työkokemusta.Ottaisitko sinä?Kaksi ammattia olen opiskellut kun olen sairastanut mm. masennuksen.Nykyään monet keskeyttää opinnot,mutta minä sinittelin kaksi ammattitutkintoa sairaana.