Työkyvyyttömyys eläke ja työ

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Essii

Työkyvyyttömyys eläke ja työ

Lukematon viesti Kirjoittaja Essii » 26 Heinä 2020, 01:49

Oon työkyvyttömyys eläkkeellä oleva näkövammainen mitä töitä voisin tehdä eläkkeen lisäksi. Ammattitutkintoa en kerinnyt saamaan valmiiksi kuin tuli näkövammaa ja piti lopettaa koulu. Asiallisia kommentteja pyydän

Vieras

Re: Työkyvyyttömyys eläke ja työ

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Heinä 2020, 10:56

Essii kirjoitti:
26 Heinä 2020, 01:49
Oon työkyvyttömyys eläkkeellä oleva näkövammainen mitä töitä voisin tehdä eläkkeen lisäksi. Ammattitutkintoa en kerinnyt saamaan valmiiksi kuin tuli näkövammaa ja piti lopettaa koulu. Asiallisia kommentteja pyydän
Kela ei välitä työpaikkoja joten oikeampi osoite olisi varmaan TE-toimisto. Siellä tiedetään paremmin millaiseen työhön sopisit ja millaiset työnantajat voisivat tarvita palveluksiasi.
Kannattaa muistaa että jos teet riittävän paljon töitä, se vaikuttaa vähentävästi eläkkeeseen. Tietyn määrän saa tienata ilman eläkkeen pienenemistä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Heinä 2020, 13:31

Hierojan ammatti voisi olla hyvä. Taitaa olla sokeudesta jopa etu sillä muistan lukeneeni jostain että kun näköaisti menee niin tulee herkkyyttä enemmän muihin aisteihin kuten tuntoaistiin. Thaimaassa käyn useasti sokeilla hierojilla. Suomessakin olen joskus käynyt.

Kouluhan siihen tietysti täytyy käydä. Työkyttömyyseläke sokeuden takia niin siinä oli jotain erityismääräyksiä muihin tk-eläkesyihin että sitä ei menetä vaikka vaikka kuinka tienaisit elantosi muutenkin. Voi ollla että maksu lopetetaan jos kovin tienaa mutta itse eläkettä ei lopeteta ellei näkö palaudu. Kela kertonee tarkemmin.

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 27 Heinä 2020, 10:07

Hei Essii!

Sinun kannattaa olla yhteydessä TE-toimistoon, uskon että he voivat auttaa sinua selvittämään mikä työ sinulle sopisi.

Työtuloilla tosiaan on vaikutusta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Jos saat Kelasta työkyvyttömyyseläkettä, voit ansaita 834,52 e/kk (2020), ilman että sillä on vaikutusta eläkkeen maksamiseen. Jos työtulot ylittävät kyseisen summan, voidaan eläke jättää lepäämään.

Jos työkyvyttömyyseläke on myönnetty pysyvän sokeuden tai liikuntakyvyttömyyden vuoksi, henkilö voi työskennellä ilman, että työstä saatavat ansiot vaikuttavat eläkkeen maksamiseen. Takuueläkkeeseen työnteko silti sijaan vaikuttaa.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi