moderskapspenning

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Kirjoittaja BMamma 06 Elo 2017, 20:35
Hej!

Jag har studerat och blev färdig 2012, alltså jag hade endast sommararbete under den perioden. Nu har jag fått arbete och får lön varje månad. Inkomsterna har stigit från endast studiepenning till en lön på ca. 2000e/månad. Kommer moderskapspenningen att räknas utgående från min lön eller utgående från studiepenningen?
Kirjoittaja FPA | barnfamiljer 07 Elo 2017, 08:36
Hej BMamma!

Tack för din fråga.

En studiepenning från 2012 påverkar inte din moderskaps- och föräldrapenning.

Om din moderskapspenningperiod börjar under 2017 räknas din dagpenning i första hand enligt arbetsinkomsterna som fastställts i beskattningen 2015. Om moderskapspenningperioden börjar först 2018 räknas dagpenningen enligt arbetsinkomsterna i beskattningen 2016.

Ifall dina inkomster stigit med minst 20 % från senast fastställda beskattning kan du ansöka om att moderskaps- och föräldrapenningen skulle beräknas enligt inkomsterna 6 månader genast före dagpenningperiodens början. Du hittar mera information om detta här: www.fpa.fi//foraldradagpenningar-arbetstagare

Ring gärna FPA:s telefonservice för barnfamiljer, nr 020 692 226, så kan vi närmare gå igenom just din situation.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst
Kirjoittaja Bmamma 10 Elo 2017, 20:22
Tack för svaret. Hur är det om inkomsterna har sjunkit med 20% av de fastställda inkomsterna på skattekortet, räknas det då enligt skattekortet eller enligt nuvarande inkomster?
Kirjoittaja FPA | barnfamiljer 14 Elo 2017, 07:38
Hej igen Bmamma!

Jag är inte säker på att jag förstår din följdfråga, eftersom jag tycker att mitt föregående svar redan svarar på den.

Endast ifall inkomsterna stigit med minst 20 % från senast fastställda beskattning kan dagpenningen räknas enligt de nuvarande högre inkomsterna. I annat fall räknas de enligt dina inkomster i den senaste beskattningen.

Ifall jag missförstått din fråga hoppas jag du tar kontakt på nytt.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst
Vastaa