Föräldrapenning vid tidsbunden arbetsplats

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Kirjoittaja sophieqvist 06 Joulu 2017, 13:01
Hejsan,
Jag jobbar just nu utan fast anställning på Åland (i Mariehamn). Jag har nu ett moderskapsvikariatsjobb, fram till sommaren 2019. Vad händer om jag blir gravid före mitt kontrakt går ut? Har jag rätt att få ut mammapenning/föräldrapenning när barnet föds, på samma villkor som om jag hade haft en fast anställning?
Jag antar att jag blir av med mitt jobb, då personen jag ersätter skulle komma tillbaka före mig. Kan jag då, när min föräldraledighet är slut ansöka om arbetslöshetsersättning om jag inte hittat jobb?
Tacksam för svar,
Mvh, Sophie
Kirjoittaja FPA | barnfamiljer 07 Joulu 2017, 10:23
Hej sophieqvist!

Tack för din fråga.

Rätten till moderskaps- och föräldrapenning är inte beroende på om du har fast anställning eller inte. Du får dagpenning även om du inte skulle ha något arbete när moderskapspenningperioden börjar.

Hur stor din dagpenning blir är däremot beroende av vilka inkomster du haft som kan läggas till grund för dagpenningen. Föräldradagpenningen beräknas vanligen enligt de arbetsinkomster som fastställts i beskattningen. Dagpenningen kan ibland också beräknas enligt de inkomster du haft 6 månader genast före dagpenningperiodens början. Då krävs att din inkomstnivå stigit med minst 20 % jämfört med den inkomst som fastställts i beskattningen, efter att den justerats med lönekoefficienten. Ifall du inte haft några inkomster som din dagpenning kan beräknas enligt, får du dagpenningen till minimibelopp.

Mera information om beräkningsgrunderna för föräldradagpenningarna hittar du här: www.fpa.fi/foraldradagpenningar.

Om du efter föräldrapenningperiodens slut inte har något arbete, kan du få arbetslöshetsförmån förutsatt att du anmäler dig som arbetslös arbetssökande till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån). Om du är medlem i en arbetslöshetskassa kan du ansöka om inkomstrelaterad dagpenning från din kassa. Ifall du inte har rätt till inkomstrelaterad dagpenning kan du ansöka om grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd hos FPA.

Jag önskar dig en trevlig fortsatt adventstid.

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst
Vastaa