Beräkning av mammapenning

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Kirjoittaja Sowibr 10 Heinä 2018, 17:42
Hej!

Jag har en 2-årig son (fyller 2 år den 30.7) som från och med 6.8 ska börja deltid på dagis. Dagiset är ett litet privat dagis som erbjuder deltid endast tisdag-torsdag. Jag var i kontakt med min arbetsgivare (kommunalt anställd) och önskade att få komma tillbaka i jobb 60 % från hösten. Tyvärr har de ingen skyldighet att godkänna min önskan om 60 % deltid utan det minsta de ville ha mig tillbaka var 80 %. Eftersom jag inte kan arbeta så mycket så kom vi överens om att jag skulle fortsätta min vårdledighet/tjänstledighet ännu ett år tills min son fyller tre år. Jag kommer istället att vara anställd i fem månader på 60 % hos mina föräldrars företag. Efter det kommer jag att gå på ny mammaledighet från januari (barnet beräknat i februari 2019). Det jag nu undrar över är om min mammapenning kommer att påverkas av de fem månaderna jag jobbar 60 % hos mina föräldrar? Eller beräknas mammapenningen fortfarande på min lön som jag har vid mitt fasta jobb men som jag är vårdledig/tjänstledig från fram till den nya mammaledigheten?
Kirjoittaja FPA | barnfamiljer 11 Heinä 2018, 08:29
Hej Sowibr!

Tack för din fråga om mammapenningen.

Om lönen för ditt 60% arbete skulle vara så hög, att det skulle innebära märkbart högre inkomst än lön du hade innan din första mammaledighet, skulle den kunna inverka höjande på din mammapenning.

I praktiken är det sällan så. Då är det bra att veta, att då ditt äldre barn är under tre år vid kommande beräknad födelse, så kan din mammapenning grunda sig på samma inkomst som för ditt äldre barn. FPA granskar automatiskt den tidigare inkomsten då ett nytt beslut om mammapenning handläggs.

Vill du läsa mer om hur föräldrapenningarnas belopp bestäms kan du göra det på Barnfamiljer – Föräldrapenningar - Belopp och utbetalning.

Ha en bra fortsättning på sommaren!

Cecilia | FPA Barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst
Vastaa