Hemvårdsstöd och studiestöd

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Tina84

Hemvårdsstöd och studiestöd

Oläst inlägg av Tina84 » 07 aug 2019, 09:30

Hejsan!

Jag behöver hjälp med att utreda hur jag ska gå tillväga och vilka stöd jag är berättigad till. Är som bäst hemma med mitt barn som är 1 år och får vårdpenning för henne. Hon kommer att börja i kommunal dagvård nu i höst varvid jag ju då blir utan vårdpenning. Jag fortsätter mina högskolestudier och tänkte ansöka om studiestöd. Nu till min fråga: är jag berättigad till vårdpenning för de dagar mitt barn ej är i dagvård samtidigt som jag lyfter studiestöd? Det står att när barnet börjar dagvård så är man ej berättigad till hemvårdsstöd mera. Hur räknas det, är det enligt ett visst timantal? Tilläggas kan att min sambo jobbar heltid men det borde ju inte påverka mina möjligheter att få stöd vad jag förstått. För att ännu förtydliga, vad är den bästa möjligheten i min situation för att göra det enkelt?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Hemvårdsstöd och studiestöd

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 08 aug 2019, 14:50

Hej Tina84!

Tack för din fråga!

Rätten till hemvårdsstöd upphör helt och hållet när barnet börjar i kommunal dagvård, även om barnet inte är i dagvård varje dag.
Så svaret på din fråga är tyvärr: Nej, du kan inte få hemvårdssstöd för de dagar som barnet inte är i kommunal dagvård.

Rätt till Flexibel vårdpenning har man om man arbetar deltid, men eftersom du skriver att sambon arbetar heltid så har han inte heller rätt till det.

Som studerande är det då studiestöd du skall söka om.

Önskar dig Lycka Till med studierna!

Med vänlig hälsning

Tina | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst