Moderskapspenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Mariana94

Moderskapspenning

Oläst inlägg av Mariana94 » 16 okt 2019, 21:30

Hej!
Jag undrar om moderskapspenningen.
Jag har beräknat till 31.7.2020, och jag studerar vid en yrkeshögskola för tillfället. Dock ska jag jobba heltid sista veckan i mars, hela april, maj och juni år 2020 innan mammaledigheten börjar. Kan man i mitt fall, räkna mammapenningen med undantagslovet och utifrån inkomsterna från april, maj och juni? Inkomsterna under de tre månaderna kommer att vara 20% större än att räkna med 12 månader. Eller måste man räkna med mars, april och maj, fastän jag inte har någon inkomst under hela mars?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Moderskapspenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 18 okt 2019, 14:53

Hej Mariana94!

Tack för din fråga.

Svaret på din fråga är tyvärr nej, din dagpenning kan inte räknas utifrån inkomsterna från april, maj och juni. Jag ska försöka förklara varför.

Du har beräknat nedkomstdatum 31.7.2020 och då börjar din moderskapspenningperiod senast 26.6.2020 (30 vardagar före beräknat datum).

Årsinkomsten beräknas utifrån en granskningsperiod som består av de 12 kalendermånader som infaller innan kalendermånaden före den månad då rätten till förmånen börjar. Det betyder att den månads inkomster när dagpenningperioden börjar (i ditt fall juni) inte beaktas och inte heller den månads inkomster som är före dagpenningperiodens början (i ditt fall maj).

Granskningsperioden för inkomsterna om 12 månader blir då moderskapspenningperioden börjar 26.6.2020 i det här fallet då 1.5.2019 – 30.4.2020.

Du hittar mera information här: www.fpa.fi/foraldradagpenningar-grunderna-for-formansbeloppet-andras.

I vissa situationer kan dagpenningen dock beräknas utgående från de sista 3 månaderna i granskningsperioden, d.v.s. om

• Du har blivit klar med din yrkesutbildning och tagit examen.
o T.ex. yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller lägre eller högre högskoleexamen.
• Du har gjort värnplikt eller civiltjänst.
• Du har efter föräldradagpenningsperioden helt eller delvis varit borta från arbetslivet på grund av hemvård av ett barn som är under 3 år.
• Du har efter föräldradagpenningsperioden helt eller delvis varit borta från arbetslivet på grund av hemvård av ett adoptivbarn
• Du har varit borta från ditt arbete eftersom du deltagit i sjukvården av ditt sjuka eller funktionshindrade barn som är under 16 år (vård i hemmet eller på sjukhus)
• Du har flyttat till Finland från utlandet och du har inte varit sjukförsäkrad i Finland under din vistelse utomlands.

Dessutom förutsätts det att dina inkomster för 3 månader multiplicerat med 4 är minst 20 procent högre än vad din årsinkomst skulle vara utifrån granskningsperioden på 12 månader.

Av din fråga framgår inte om något av ovannämnda villkor uppfylls för att kunna räkna din dagpenning enligt de sista 3 månaderna i granskningsperioden, men de sista 3 månaderna i granskningsperioden skulle i så fall alltså vara 1.2.2020 – 30.4.2020.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Mariana94

Oläst inlägg av Mariana94 » 18 okt 2019, 18:58

Hej igen,

Tack för svar!
Ännu en fråga, om jag skulle ha chansen att jobba 3 veckor i februari (alltså inte hela februari), men hela mars och hela april 2020. Kan man räkna inkomsten utifrån dem, eller måste det vara månader som har "hela" inkomster? Jag kommer att utexamineras januari 2020.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 21 okt 2019, 08:38

Hej igen Mariana94!

Det spelar ingen roll om du har hunnit jobba hela månaden eller inte, men det krävs att din inkomst från de sista 3 månaderna i granskningsperioden multiplicerad med 4 blir minst 20 procent högre än vad din årsinkomst blir utifrån granskningsperioden på 12 månader.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Iris85

Oläst inlägg av Iris85 » 04 nov 2019, 09:13

FPA | barnfamiljer skrev:
18 okt 2019, 14:53

I vissa situationer kan dagpenningen dock beräknas utgående från de sista 3 månaderna i granskningsperioden, d.v.s. om

• Du har blivit klar med din yrkesutbildning och tagit examen.
o T.ex. yrkesinriktad grundexamen, yrkesexamen eller lägre eller högre högskoleexamen.
• Du har gjort värnplikt eller civiltjänst.
Du har efter föräldradagpenningsperioden helt eller delvis varit borta från arbetslivet på grund av hemvård av ett barn som är under 3 år.
• Du har efter föräldradagpenningsperioden helt eller delvis varit borta från arbetslivet på grund av hemvård av ett adoptivbarn
• Du har varit borta från ditt arbete eftersom du deltagit i sjukvården av ditt sjuka eller funktionshindrade barn som är under 16 år (vård i hemmet eller på sjukhus)
• Du har flyttat till Finland från utlandet och du har inte varit sjukförsäkrad i Finland under din vistelse utomlands.

Dessutom förutsätts det att dina inkomster för 3 månader multiplicerat med 4 är minst 20 procent högre än vad din årsinkomst skulle vara utifrån granskningsperioden på 12 månader.

Vänliga hälsningar

Hej,

Jag har fram till augusti i år jobbat deltid (80%) för att ta hand om min dotter som då fyllde 3 år. Därefter 100%. Räknas tiden fram till augusti som "delvis varit borta från arbetslivet på grund av hemvård av ett barn som är under 3 år" ?

Mvh, Iris

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 05 nov 2019, 08:47

Hej Iris85!

Tack för din fråga.

Om du varit partiellt vårdledig, d.v.s. jobbat mindre på grund av vården av barnet, så kan du i ansökan om föräldrapenning uppge att du vill ansöka om dagpenningen utifrån inkomsterna för 3 månader.

Det krävs dock att inkomsterna för 3 månader multiplicerat med 4 är minst 20 procent högre än vad årsinkomsten är utifrån granskningsperioden på 12 månader.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer.

Användarvisningsbild
Iris85

Oläst inlägg av Iris85 » 06 nov 2019, 20:17

Tusen tack för svaret, det var det jag ville försäkra mig om! Jag har sedan 6månader tillbaka dessutom fått en löneökning vilket gör att 3 senaste månadernas lön x 4 blir avsevärt högre än beräkningen på 12 mån.