Stipendier

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Linalill

Stipendier

Oläst inlägg av Linalill » 16 jul 2020, 20:57

Hej,

Glömde fråga, räknas erhållna stipendier från olika fonder till årsinkomsten som moderskapspengen räknas ifrån?

Mvh. Lina

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Stipendier

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 20 jul 2020, 14:35

Hej Linalill!

Tack för din fråga.

Om du får stipendium för konstnärligt eller vetenskapligt arbete och du har tecknat en LFöPL-försäkring hos LPA beaktas inkomsten enligt din LFöPL-försäkring vid beräkningen av din moderskaps- och föräldrapenning.

Om du inte är skyldig att teckna en LFöPL-försäkring för ditt stipendium räknas ditt stipendium inte med i årsinkomsten.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
kexet

Oläst inlägg av kexet » 30 jul 2020, 21:44

Hej!

Jag har en fortsättningsfråga gällande samma ämne. Min huvudsakliga ikomst detta år är ett stipendium för konstnärligt arbete (med LFöPL-försäkring), men jag har också jobbat vid sidan om via min egen firma (som igen betalar FöPL-avgifter). I Kelas moderskaps- och föräldrapenningäknare kunde man inte kombinera dessa två, utan måste välja någondera. Beaktas ändå båda två i min årsinkomst?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 31 jul 2020, 14:51

Hej kexet!

Tack för din fråga.

Både LFöPL- och FöPL-inkomsten beaktas vid beräkning av din föräldradagpenning.

Det skall nog vara möjligt att sätta in både LFöPL-inkomsten och FöPL-inkomsten i räknaren också. Under raden där du fyller i inkomsten finns ett blått plus (+ Lägg till ny FöPL-LFöPL-period). Genom att "klicka" där får du upp en ny rad att skriva in inkomsten på och på så sätt kan du fylla i både FöPL-inkomsten och LFöPL-inkomsten på varsin rad.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst