Partiell vårdledig för barn över 3 år

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
idamp

Partiell vårdledig för barn över 3 år

Oläst inlägg av idamp » 25 jan 2021, 11:27

Mitt första barn är född i december 2017, när hon var strax över 2 år gick jag tillbaka till arbetet (feb 2020). Då var jag partiellt vårdledig och fick partiellt hemvårdsstöd från kommunen. När min dotter fyllde 3 år i dec 2020 valde jag att fortsätta vara partiellt vårdledig från mitt jobb, jag arbetar alltså fortfarande 80%, men utan att få hemvårdsstödet.

Har nyligen blivit gravid igen (bf 22 sept) och funderar nu på att gå upp i arbetstid till 100% de sista tre månaderna under granskningsperioden för att kunna få föräldrapenningen baserad på min heltidslönen, går det att göra så eller bör jag istället gå upp i heltid nu så fort som möjligt för att öka inkomsterna under 12 månaders-granskningsperioden?

Min fråga kortfattat är alltså, om första barnet är ÖVER 3 år, kan man ändå få anvnda sig av "specialfall" och ha beräkningsperioden på de senaste 3 månaderna? Om man som jag går upp i arbestid, eller om man skulle byta jobb till ett med mycket högre lön.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Partiell vårdledig för barn över 3 år

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 26 jan 2021, 10:25

Hej idamp!

Tack för din fråga.

I vanliga fall beräknas dagpenningen utifrån en granskningsperiod bestående av de 12 kalendermånader som infaller innan kalendermånaden före den månad då rätten till förmånen börjar. Läs mera här: www.fpa.fi/foraldradagpenningarnas-belopp

I vissa situationer kan dagpenningen ändå bestämmas utgående från de sista 3 månaderna i granskningsperioden. En sådan situation är om under granskningsperioden på 12 månader helt eller delvis varit borta från arbetslivet på grund av hemvård av ett barn som är under 3 år. För att dagpenningen skall kunna beräknas enligt de 3 sista månaderna i granskningsperioden krävs också att dina inkomster för 3 månader multiplicerat med 4 är minst 20 procent högre än vad din årsinkomst skulle vara utifrån granskningsperioden på 12 månader.

Svaret på din fråga är alltså ja, du kan ansöka om att din föräldradagpenning beräknas utifrån de sista 3 månaderna i granskningsperioden om du under granskningsperioden på 12 månader helt eller delvis varit borta från arbetslivet p.g.a. hemvård av ett barn som är under 3 år.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst