Föräldrapenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Tofflan

Föräldrapenning

Oläst inlägg av Tofflan » 27 jun 2017, 18:03

Hej!

Jag har gjort min föräldrapenningsansökan för några månader sedan, men som status på ansökan står det att ni väntar på svar från arbetsgivaren. Hur länge kan det ta innan ni får det svaret? Borde börja få moderskapspenning om en månad ungefär.

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Föräldrapenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 28 jun 2017, 10:07

Hej Tofflan!

Tack för din fråga och lycka till under återstoden av graviditeten!

Utgående från din fråga förstår jag det så att du ansökt om moderskapspenning på basis av 6 månaders inkomster. Då kan du tyvärr få vänta på beslut om moderskapspenningen, eftersom FPA måste få löneuppgifterna av din arbetsgivare innan du kan få ett beslut på din ansökan.

I allmänhet kan arbetsgivare inte ge uppgifter om lön för moderskapsledigheten innan lönen har betalats ut. Det betyder att du kan ha blivit moderskapsledig innan du får beslutet om moderskapspenning.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Gäst

Oläst inlägg av Gäst » 28 jun 2017, 20:40

Okej, Tack för svaret! Betalas det då retroaktivt dom månaderna jag eventuellt blir utan?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 29 jun 2017, 10:09

Hej Gäst,

Jo, moderskapspenningen betalas ut i efterskott, den första utbetalningen omfattar 30 vardagar och därpå följande utbetalningar omfattar perioder på 25 vardagar.

Du kan läsa mera om föräldradagpenningar och utbetalning av dessa här: www.fpa.fi/foraldradagpenningarnas-belopp.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst