Studiestöd + hemvårdsstöd

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Liniis

Studiestöd + hemvårdsstöd

Oläst inlägg av Liniis » 25 jul 2017, 12:29

Hej!
Till hösten nu tänkte jag börja studera igen samtidigt som min rätt till föräldrapenning tar slut. Ska stanna hemma med sonen och ansöka om hemvårdsstöd men har lite frågor kring det här med studiestödet.
Hur mycket måste man studera för att få studiestöd? Eftersom pappan jobbar borta är jag oftast ensam hemma med sonen på vardagar, att sätta honom på dagis eller sånt känns för oss inte rätt förrän han är åtminstone några månader äldre. Därmed har jag kanske inte möjlighet att studera till 100% med 5 kurser per period utan kan kanske bara ta 2-3 kurser. Kan jag få studiestöd och studielån ändå?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Studiestöd + hemvårdsstöd

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 25 jul 2017, 14:00

Hej Liniis!

Tack för din fråga.

Det är riktigt att du har rätt att få hemvårdsstöd efter föräldradagpenningperiodens slut om barnet inte har en kommunal dagvårdsplats. Hemvårdsstöd betalas högst tills barnet fyller 3 år.

Studiestöd kan du däremot få endast om du studerar på heltid och har tillräcklig studieframgång.

Du hittar närmare information om vad som anses som heltidsstudier gällande olika studier här: www.fpa.fi/for-vem-heltidsstudier

Mera uppgifter om krav på studieframgång hittar du här: www.fpa.fi/studiestod-studieframgang och här: www.fpa.fi/studieframgang-hogskolestudier

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Liniis

Oläst inlägg av Liniis » 25 jul 2017, 14:37

Om vi t.ex. Säger att jag tar 2 kurser per period när jag går i Yrkeshögskolan, det motsvarar ju allt från 3-5 studiepoäng per kurs och jag tänker att jag t.ex. Sista läsåret jag har kvar inte alls kommer ansöka om studiestöd pga att jag har barn och kommer avlägga praktiken hemma. Kan jag ändå få studiestöd för den tiden jag studerar nu? Studierna var beräknade att ta ca 3,5 år. Har nu gått 0,5 och varit på mammaledigt andra terminen.

Tanken är att jag nog kommer få examen men pga barn kommer det ta lite längre.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 26 jul 2017, 08:42

Hej igen Liniis!

Vid högskolestudier är kravet för att få studiestöd att du avlägger minst 5 studiepoäng per stödmånad i genomsnitt, men minst 20 studiepoäng under varje läsår.

Antalet månader du kan lyfta studiestöd är alltså beroende av hur många studiepoäng du avlägger, men avlägger du inte minst 20 studiepoäng under läsåret kan du inte lyfta studiestöd alls.

Läs mera angående minimikravet här: www.fpa.fi/studieframgang-framgang-i-hogskolestudier

Läroanstalten övervakar din studieframgång och meddelar FPA endast om du inte framskridit tillräcklig i dina studier. Kontakta därför gärna din skola och diskutera dina studieplaner med dem. De kan hjälpa dig att beräkna hur många stödmånader dina studier under året berättigar till.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst