Förärldrapenning eller annan ersättning under sommaren?

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
LenaEde

Förärldrapenning eller annan ersättning under sommaren?

Oläst inlägg av LenaEde » 29 jul 2017, 21:08

Hej!
Jag är studerande men har under sommaren varit hemma med 1,5 åring. Skulle jag under sommaren ha haft rätt till nån sorts ersättning som jag helt glömt bort att söka? Kan jag isåfall få den retroaktivt?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Förärldrapenning eller annan ersättning under sommaren?

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 31 jul 2017, 10:52

Hej LenaEde

Tack för din fråga. Jag förstår din fråga som att du är heltidsstuderande och lyfter studiestöd under terminerna.

Ifall barnet inte har kommunal dagvårdsplats under sommaren, kunde du eventuellt ha rätt till hemvårdsstöd eftersom ditt barn är under 3 år gammalt. Observera att ifall barnet har kommunal dagvårdsplats under resten av året, så måste platsen sägas upp under sommaren för att man ska ha rätt till hemvårdsstödet. Hemvårdsstödet kan sökas retroaktivt 6 månader. Du kan läsa mera om hemvårdsstödet här: www.fpa.fi/stod-for-hemvard.

Kom också ihåg att ifall du beviljas hemvårdsstöd, så betraktas det som en inkomst vid den inkomstkontroll som görs i samband med studiestödet.

Ring gärna FPA:s telefonservice för barnfamiljer, 020 692 226, så kan vi gå igenom din situation och ge råd kring ansökning.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst