Får jag mammalådan?

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
annmatt

Får jag mammalådan?

Oläst inlägg av annmatt » 31 jul 2017, 20:15

Jag jobbar i Sverige men bor på Åland. Jag väntar mitt första barn. Jag är inskriven i Försäkringskassan i Sverige. Är jag ändå berättigad mammalådan?
Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Får jag mammalådan?

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 01 aug 2017, 09:55

Hej annmatt!

Tack för din fråga.

Enligt lagen om moderskapsunderstöd ska man vara försäkrad enligt tillämpningslagen, alltså omfattas av den finska sociala tryggheten för att ha rätt till moderskapsunderstöd. Du berättar att du jobbar i Sverige och är inskriven i Försäkringskassan. Enligt detta skulle du alltså inte ha rätt till moderskapsunderstöd från Finland.

I vissa undantagsfall (enligt förordning 492/2011) kan dock en sökande ha rätt till moderskapsunderstöd även om man inte är införsäkrad i Finland. Utan närmare information om din situation kan jag därför inte med säkerhet säga om du är berättigad till moderskapsunderstödet eller inte.

Den som är bosatt på Åland skall ansöka om moderskapsunderstöd från kommunen i stället för från FPA. Jag råder dig därför att kontakta din hemkommun för att närmare kontrollera om din situation eventuellt kunde vara sådan att du skulle ha rätt till moderskapsunderstödet även om du inte omfattas av den finska sociala tryggheten.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst