Flytt från Norge

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Jennifer

Flytt från Norge

Oläst inlägg av Jennifer » 17 aug 2017, 16:19

Hej,

Jag och min man väntar barn i januari 2018. Vi bor och jobbar för tillfället i Norge, men vill gärna flytta tillbaka till Finland nu under hösten. I vanliga fall upphör den sociala tryggheten i Norge då man flyttar från landet, och det skulle innebära att vi inte får föräldrapengar eller annat stöd från Norge (NAV). Vi kan anhålla om frivilligt medlemskap i norska sociala tryggheten, men det kostar en del och är inte en självklarhet att man får. Läste på FPA's sidor att särskilda regler gäller om man jobbar i ett ESS/EU land och flyttar till Finland.

Kan vi alltså få föräldrapengar och annat understöd från FPA? Får vi isf samma summa som om vi hade jobbat i Finland, eller räknas det annorlunda om man flyttar från utlandet?

Hur sköts detta mot min norska arbetsgivare? Betalar FPA direkt till oss, eller måste det gå genom det norska företaget? Är det enklare om jag säger upp mig när jag tar ut min föräldraledighet, eller ska jag behålla min tjänst i Norge under mammaledigheten?

Min man ser på båda alternativen att jobba på distans för den norska arbetsgivaren eller att skaffa jobb i Finland. Inverkar detta på något vis på föräldrapengarna?

MVH
Jennifer

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Flytt från Norge

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 18 aug 2017, 10:50

Hej Jennifer!

Tack för en bra fråga.

Det är alltid flera olika saker som skall utredas när man flyttar från ett land till ett annat; både gällande den sociala tryggheten och olika förmåner. Precis som du nämner kan rätten till olika förmåner vara beroende av om man bott i ett EU/EES-land eller i tredje land. För att ha rätt till föräldradagpenning från Finland krävs vanligtvis att man omfattats av den finska bosättningsbaserade sociala tryggheten i minst 180 dagar före beräknad nedkomst, men även försäkringsperioder i ett annat EU/EES-land räknas in i denna tid.

FPA:s Center för internationella ärenden har hand om den sociala tryggheten och de olika förmånerna när man flyttar från ett land till ett annat.

Jag uppmanar dig därför att kontakta Centret för internationella ärenden för att gå igenom er situation och närmare kontrollera rätten till föräldradagpenning från Finland och vilka inkomster den i så fall kan baseras på.

FPA:s Center för internationella ärenden når du på telefon +358 20 634 0300.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst