föräldradagpenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Emmag

föräldradagpenning

Oläst inlägg av Emmag » 05 sep 2017, 16:59

Hej!

Jag har beräknad födsel i mars, moderskapsledigheten börjar i februari 2018. Om jag skickar in ansökan om föräldradagpenning i höst (2017) räknas då föräldradagpenningens belopp utgående från inkomsterna år 2015 eller räknas de utgående från år 2016 eftersom föräldradagpenningen börjar först år 2018? Alltså räknas föräldradagpenningens belopp två år tillbaka utgående från när jag skickar in ansökan eller från när moderskapsledigheten börjar?

Hälsningar
Emma

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: föräldradagpenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 06 sep 2017, 10:20

Hej Emmag!

Tack för din fråga.

Om din moderskapspenningperiod börjar på 2018 räknas dagpenningen på basen av inkomsterna som fastställts i beskattningen 2016.

Föräldradagpenningen beräknas enligt inkomsterna som fastställts i den senaste beskattningen. Vilket års inkomster som kan läggas till grund för dagpenningen är beroende på när din föräldradagpenningperiod börjar.

Det har alltså ingen betydelse om du skickar in ansökan före eller efter årsskiftet. Kom ändå ihåg att ansökan måste lämnas in senast 2 månader före beräknat nedkomstdatum.

I vissa situationer kan dagpenningen även räknas ut på annat sätt än enligt inkomsterna i beskattningen. Du hittar mera information om detta här: www.fpa.fi/foraldradagpenningarnas-belopp

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst