Invandra

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Inverness

Invandra

Oläst inlägg av Inverness » 11 sep 2017, 14:16

Hej
Min 15-åriga dotters pappa och min dotter vill skriva sig på Åland. Kan han ha kvar sitt jobb i Sverige?

För närvarande behöver jag stanna i Sverige, eftersom min pappa är svårt sjuk i lungcancer och inte har så lång tid kvar atr leva. Senare kommer troligen jag att bo på Åland (vara skriven) med vår dotter, och hennes pappa kommer då att bo (vara skriven) i Sverige för att ta hand om försäljning av hans föräldrars lantbruk mm.

Jag har sjukpension, ca 9000 SEK (ca 945€) före skatt. I Sverige har jag också en skattefri handikappersättning på 1979 SEK (ca 210€), men den får jag inte med mig till Åland. Vilka förmåner har jag rätt till, och måste jag vara skriven där en viss tid för att ha rätt till dem? Vilka summor rör det sig om? Jag är ju beroende av att veta detta för att kunna hitta rätt hyresnivå på bostad mm.

Mvh
Eva

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Invandra

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 11 sep 2017, 14:48

Hej Inverness!

Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga så, att din dotter och hennes pappa skall flytta till Åland och att du också kommer att flytta dit i ett senare skede.

Huruvida pappan kan ha kvar sitt jobb i Sverige om han bor på Åland är inte något FPA kan ta ställning till. Det är en sak mellan honom och hans arbetsgivare. Ifall han fortsättningsvis jobbar i Sverige kommer han dock med största sannolikhet att omfattas av det svenska socialskyddet fast han skulle bo och vara skriven på Åland.

Vilka förmåner du har rätt till från Finland och från och med när går tyvärr inte svara på utan närmare uppgifter. Jag råder dig därför att kontakta FPA:s center för internationella ärenden, tel. +358 20 634 0300 för genomgång av er situation. Centret för internationella ärenden kan hjälpa i ärenden gällande flyttning till (eller från) Finland.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst