moderskapspenning

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
jennaeklund

moderskapspenning

Oläst inlägg av jennaeklund » 25 sep 2017, 15:25

Jag väntar tvillingar och kommer få min förlossning igångsatt tidigare än beräknat födelsedatum därför. BF är 26/12 men tvillingarna kommer en månad innan cirka.
Vad ska jag då söka för att få pengar? startar moderskapspenningen den dagen de föds fast det är för tidigt? hur går man tillväga? vad ska jag exakt söka om och hur? moderskapspenning och föräldrapenning har jag sökt om men dom kommer ju före 26/12

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: moderskapspenning

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 25 sep 2017, 16:39

Hej jennaeklund!

Tack för din fråga.

Om barnen föds tidigare än 30 vardagar före det beräknade nedkomstdatumet, börjar moderskapsperioden dagen efter barnens födelse.

Du berättar att du har beräknat nedkomstdatum 26.12.2017. Det betyder att din moderskapspenningperiod skulle börja 18.11.2017 (30 vardagar före beräknat datum). Om barnen då föds tidigare än 18.11.2017 börjar moderskapspenningperioden dagen efter barnens födelse. Samtidigt förlängs föräldrapenningperioden med så många vardagar som moderskapspenningperioden har börjat tidigare än 30 vardagar före den beräknade tidpunkten för nedkomsten.

Det räcker med att du har lämnat in din ansökan om moderskaps- och föräldrapenning till FPA. Beslut görs då enligt det beräknade datumet. Ifall barnen föds mer än 30 dagar före det beräknade datumet justeras det givna beslutet automatiskt. Du behöver alltså inte lämna in någon ny ansökan fast barnen föds för tidigt.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst