föräldrapenning beloppet

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
jennaeklund

föräldrapenning beloppet

Oläst inlägg av jennaeklund » 04 okt 2017, 13:08

Hej! Jag har pratat med fba och förstår inte riktigt hur det här fungerar med vilket belopp man får i moderskapspenning och föräldra penning? Det baseras för mig på sex senaste månaderna med en inkomst på 2760€ i månaden. Föräldrapenningen ska sen vara cirka 70% utav det och jag fick svar att jag kommer få 62€per vardag. 62 eruo gånger 25 vardagar blir 1550 euro i månaden vist? hur kan det mostvara 70% av min lön?
Jag får nu sjukdagpenning pga jag är sjukskriven pga graviditesbesvär och min sjukdagpenning är också 62€ vardag baserat på 2760€ men jag får nu på fredag tex utbetalt 1220€ vilket ju inte alls är 70% av min lön.
Min moderskapspenning ska bli 82€ per dag.
Jag förstår inte varför summorna minskar så, det är ju inte 70% inte ens i närheten?
Är det verkligen rätt jag ska få dessa summor baserat på den inkomst de beräknat.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: föräldrapenning beloppet

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 05 okt 2017, 10:08

Hej jennaeklund!

Tack för din fråga.

Dagpenningen kan beräknas enligt inkomsterna 6 månader genast före dagpenningperiodens början om din inkomstnivå stigit med minst 20 % jämfört med inkomsten som fastslagits i den senaste beskattning, efter att den justerats med en lönekoefficient.

När dagpenningen beräknas på basen av inkomsten från de senaste 6 månaderna före dagpenningperiodens början, beräknas årsinkomsten genom att multiplicera 6 månaders inkomsten med 2. Från det beloppet görs sedan samma avdrag som i beskattningen, t.ex. utgifter för inkomstens förvärvande, eventuella resekostnader och medlemsavgifter, samt försäkringsavgiftsavdrag. Det belopp som återstår då avdragen gjorts från bruttoinkomsten är det belopp på vilket din dagpenning uträknas.

Om du fått ditt beslut om föräldradagpenning finns där också en utredning om på vilket belopp din dagpenning räknats, samt även en specifikation över vilka avdrag som gjorts från bruttolönen.

Du är också välkommen att ringa FPA:s telefonservice för barnfamiljer nr 020 692 226 så kan vi tillsamman gå igenom hur just din dagpenning räknats.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst