Frågor angående 6 månaders modellen

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Kvinna32

Frågor angående 6 månaders modellen

Oläst inlägg av Kvinna32 » 22 aug 2018, 14:05

Hej!
Min mammaledighet börjar 27.12.2018, och nu har jag lite frågor angående uträkning av beloppet av mammapengen med 6 månaders modellen.
Jag kommer ansöka om mammapengen under Oktober månad, och vill kolla ifall min lön är betydligt högre detta år än skatteåret 2016. Kan jag vid uträkningen av 6 månaders modellen använda mig av lönen för månaderna April-September 2018? Jag har timlön så lönen varierar från månad till månad.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Frågor angående 6 månaders modellen

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 22 aug 2018, 15:50

Hej Kvinna32!

Tack för din fråga.

Vid beräkning av föräldradagpenning enligt 6-månaders inkomst skall lönen uppges på dagen för de sex månaderna precis innan moderskapspenningperioden börjar eller för sex månader bakåt räknat från utgången av den senaste löneperioden.

Om din moderskapspenningperiod börjar 27.12.2018 (= beräknat nedkomstdatum 01.02.2019), skall lönen alltså uppges för tiden 27.6.2018 - 26.12.2018, alternativt 6 månader bakåt från den löneperiod som är genast före 27.12.2018.

Löneuppgifterna för perioden du nämner kan alltså inte läggas till grund för dagpenningen i ditt fall.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Användarvisningsbild
Kvinna32

Oläst inlägg av Kvinna32 » 22 aug 2018, 16:16

Tack för dit svar!
Om jag väljer att använda mig att 6 månaders modellen, när måste ansökan inlämnas? Jag vet inte på förhand vad min lön kommer bli följande månad, det varierar. Min lön betalas ut 12:e varje månad, dvs. Augusti månads lön betalas ut 12.09.

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 23 aug 2018, 10:42

Hej igen Kvinna32!

Ansökan måste lämnas in senast två månader före beräknat nedkomstdatum.

Löneuppgifterna kan inlämnas senare. Be din löneräknare lämna in löneuppgifterna så fort som möjligt. Det är mycket vanligt att löneuppgifterna, för den som har timlön, inte kan inlämnas innan moderskapspenningperioden börjar.

Det är alltså viktigt att du lämnar in själva ansökan om föräldradagpenningen i tid. Bilagor kan inlämnas senare.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
suskot

Oläst inlägg av suskot » 19 jan 2019, 12:04

Hej!

När jag fyller i utgifter för inkomstens förvärvande i anökan om föräldradagpenning utifrån inkomsterna för sex månader gällande medlemsavgift till en arbetsmarknadsorganisation, ska jag då meddela avgiften som jag betalat under de 6 månader som föräldradagpenningen uträknas ifrån eller den avgift som jag kommer att betala under min föräldraledighet? Jag har en avgift på 32 €/mån fram tills att jag lämnar på mammaledighet, efter det är avgiften 19 €/mån. Vilken avgift ska jag meddela i ansökan?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 21 jan 2019, 10:41

Hej suskot!

Tack för din fråga.

Du skall meddela utgifterna för inkomstens förvärvande för samma tidsperiod som du meddelar 6-månaders löneinkomsten, d.v.s den 6-månaders period som är genast före mammaledighetens början.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Lillamyyy

Oläst inlägg av Lillamyyy » 30 jan 2019, 14:26

Hej!

Min moderskapsledighet börjar 24.5.2019. Från och med 1.1.2019 är jag anmäld som arbetssökande arbetslös. Min inkomst 1.7.2018-31.12.2018 har varit mera än 20% högre än vad den var på 2017. Vad räknas beloppet på om jag är arbetslös fram till att moderskapsledigheten börjar? Vad räknas beloppet på om jag skulle få arbeta oregelbundet deltid under tiden som arbetslös och inkomsten skulle vara lägre än den som fastställts år 2017? Kan moderskaps-/föräldrapenningens belopp räknas på 6 månader från 2018 ändå?

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 31 jan 2019, 15:02

Hej Lillamyy!

Tack för din fråga.

Bra att du anmält dig till Arbets- och näringsbyrån som arbetslös arbetssökande då du blev utan arbete. Det är nämligen en förutsättning för förlängning av granskningsperioden för 6 månader vid arbetslöshet.

I vanliga fall skall inkomsterna meddelas för den 6-månaders period som är genast före dagpenningperiodens början, men om inkomsten under denna period av särskild orsak (t.ex. arbetslöshet eller sjukdom) varit väsentligt lägre än annars, kan granskningsperioden förlängas.

I ditt fall betyder det att du kan uppge inkomstuppgiften för tiden 1.7.2018 – 31.12.2018 till din ansökan, eftersom du är anmäld som arbetslös arbetssökande från 1.1.2019. Det är alltså möjligt at ”hoppa över” perioden som du är arbetslös. Ifall du ännu jobbar före moderskapspenningperiodens början, beaktas den inkomsten i granskningsperioden. Om du t.ex. skulle jobba en månad ännu innan dagpenningperiodens början beaktas den inkomsten + inkomsten för tiden 1.8.2018 – 31.12.2018.

Kontakta gärna FPA:s telefonservice så kan vi titta närmare på just din situation.

Vänliga hälsningar