Föräldrapeng

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Moderator: FPA | barnfamiljer

Användarvisningsbild
Mion

Föräldrapeng

Oläst inlägg av Mion » 12 dec 2018, 09:19

Är nu hemma på vårdledigt sen fick barn - sept 16, gravid bf sept - 19. Bebis beräknas födas 6dagar efter att första fyllt 3år. Hur kommer min mamma/föräldrapeng räknas? Lyckas jag få samma som första barnet eller räknas den från beskattning 2017 då första barnet fyller 3 nån dag före bf?
Och vad anses som arbetsinkomst för er i beskattningen-endast lön fr arbgivare eller räknas även in förmåner man fick under mammaledigt år - 17 in, sammanlagda inkomster i beskattningsbeslutet 2017?

Användarvisningsbild
Mion

Re: Föräldrapeng

Oläst inlägg av Mion » 12 dec 2018, 11:30

Tilläggas bör:vad jag menar är om det endast är själva lönen och naturaförmåner ni räknar ut föräldrapengen på eller förvärvsinkomster sammanlagt för år 2017?!

Användarvisningsbild
FPA | barnfamiljer

Re: Föräldrapeng

Oläst inlägg av FPA | barnfamiljer » 14 dec 2018, 13:22

Hej Mion!

Tack för din fråga!

För att moderskapspenningen skall kunna baseras på samma inkomster som vid föregående föräldraledighet, så ska det äldre barnet INTE ha hunnit fylla 3 år innan det nya barnets beräknade födelsetid.
Godkänns ännu om barnet fyller 3 år samma dag som den beräknade födelsetiden, men inte annars.

Så tyvärr kommer din moderskapspenning inte att kunna baseras på samma inkomster som vid föregående föräldradagpenning, ifall det är så att barnet hinner fyllla 3 år 6 dagar innan den beräknade födelsetiden.

När det gäller årsinkomsten 2017 så beaktas endast löneinkomster, inga förmåner (som tex föräldradagpenning).

Du kan kontakta vår kundbetjäning på tel 020 692 226 ifall du har ytterligare frågor om din situation.

Med vänlig hälsning

Tina | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst